Retouren

Het internet heeft de manier waarop we winkelen veranderd. Bijna alles is slechts een muisklik verwijderd van bezorging bij je voordeur. Vooral met online shoppen neem je daarbij wel eens een gok. De schoenen die je online kocht passen misschien net niet. Of de kleur van die bij een webshop bestelde vaas staat toch niet zo mooi in je interieur. Gelukkig kun je vaak gebruik maken van je herroepingsrecht en je aankoop terugsturen of terugbrengen naar de winkel. Aan zo’n retourzending zijn wel voorwaarden verbonden. Zo heb je vaak een bepaalde termijn om iets terug te brengen. En moet je aankoop ongebruikt zijn. Voor sommige aankopen geldt zelfs helemaal geen herroepingsrecht. En dan kan er ook nog wel eens iets verkeerd gaan met het terugsturen. Voor verschillende situaties hebben we beschreven hoe het zit met terugbrengen van aankopen. Of je die nu online of in een winkel kocht. Lees verder voor meer informatie.

Afzien van een aankoop

Heb je ooit spijt na het shoppen en vraag je je af of je van je aankoop kunt afzien? Een aankoop annuleren kan vanwege verschillende redenen. We zetten op een rij in welke situaties je een product mag terugsturen. Lees meer over het afzien van een aankoop.

Online aankoop terugsturen

Het is jammer als een online aankoop niet aan je verwachtingen voldoet. Je kunt vaak de aankoop terugsturen. Dat doe je door gebruik te maken van je herroepingsrecht. Hoe terugsturen en het herroepingsrecht werkt, lees je hier: online aankoop terugsturen

Online aankoop herroepen na meer dan 14 dagen

Meestal heb je het recht hebt om een online aankoop binnen 14 dagen te herroepen. De verkoper moet je hierover goed informeren. Doet hij dat niet, dan heb je wettelijk gezien langer de tijd om op je online aankoop terug te komen. Lees wanneer je meer tijd krijgt voor het herroepen van online aankopen.

Waardevermindering in rekening brengen

In sommige gevallen mag een verkoper waardevermindering in rekening brengen als je een aankoop terugbrengt. Wil je weten wanneer dit is toegestaan? Bezoek: Waardevermindering in rekening brengen voor meer informatie.

Producten zonder herroepingsrecht

Wist je dat je niet alles wat je online koopt kunt terugsturen? Er zijn bepaalde producten waarvoor het herroepingsrecht niet geldt. Lees voor welke producten dit geldt en welke mogelijkheden je misschien nog hebt. Producten zonder herroepingsrecht

Problemen met het retourneren van een product

Misschien heb je dit wel eens meegemaakt: je stuurde een bestelling terug maar liep daarbij tegen een probleem aan. Bijvoorbeeld omdat het door jou verstuurde pakketje niet werd bezorgd bij de verkoper. Lees hierover meer: Probleem bij het retourneren van een product

Verantwoordelijkheid bij beschadiging bij terugsturen

Een pakket versturen is niet altijd zonder risico. Door verschillende oorzaken kan je retourzending beschadigd raken. Zijn de kosten dan voor jezelf? Of ligt de verantwoordelijkheid voor het intact vervoeren van jouw pakketje bij iemand ander? Lees het hier: verantwoordelijkheid beschadiging bij terugsturen

Probleem met een retourzending?

Heb je een juridisch geschil over het terugsturen van een aankoop? Bekijk dan de kennisartikelen op deze pagina en je weet wat jouw positie is. Kom je er niet uit met de verkoper? Onze juristen staan klaar om je te helpen. Meld je zaak snel en eenvoudig online.

Voorbeeldbrieven bij terugsturen van aankopen

Voorbeeldbrief: herroepen online aankoop DOCX, 23 kB
Voorbeeldbrief: Ingebrekestelling Product aan Verkoper DOCX, 24 kB

Online advies over jouw aankoop

vrouw met bril achter laptop

Ben je ontevreden over je aankoop en wil je weten of je het nog mag terugsturen? Of heb je een andere vraag over retourneren? Vul de adviestool in en je weet waar je aan toe bent. 

Naar de adviestool
vrouw met bril achter laptop