Kopen op afstand (zoals het geval is bij een online aankoop) maakt dat je vaak een aankoopbeslissing neemt op basis van een foto en tekstbeschrijving. Bij ontvangst van het product kan deze nogal afwijken van uw eerdere verwachtingen. De moeilijkheid zit hem in de vraag in welke mate een product mag afwijken van de (online) presentatie.
U koopt een PU-lederen jas bij een online kledingwinkel. Op de foto's ziet de namaak lederen jas eruit alsof deze van natuurlijk leder is gemaakt. Normaal bent u niet zo van namaak leder, maar omdat dit product er zo realistisch uitziet, besluit u deze toch te bestellen. Eenmaal geleverd oogt de jas totaal niet zoals op de foto. Het is overduidelijk kunstmatig leder dat er volgens u erg goedkoop uitziet.
In sommige gevallen heeft u geen herroepingsrecht, bijvoorbeeld wanneer u het product op een openbare veiling hebt gekocht of wanneer het om een maatwerkproduct gaat. Wilt u hier meer over weten? Kijk dan hier.
Gebruik deze voorbeeldbrief als belangrijke (eerste) stap bij het oplossen van uw juridische hulpvraag. Wij leggen u stap-voor-stap uit hoe u de brief gemakkelijk en snel kunt invullen op basis van uw situatie en gegevens.
Volg dan de stappen zoals deze in de voorwaarden zijn aangegeven. Let er op dat u het product terugstuurt op uw risico. Ontstaan er beschadigingen tijdens het vervoer naar de verkoper of komt het product niet aan? Dan bent u daarvoor aansprakelijk. Afhankelijk van de waarde van het product kan het daarom verstandig zijn om het product aangetekend of verzekerd te verzenden. Wilt u hier meer over weten? Kijk dan hier.
Hiervoor kunt u het herroepingsformulier gebruiken dat u van de verkoper heeft ontvangen of u kunt gebruik maken van ons herroepingsformulier.