Kopen op afstand (zoals het geval is bij een online aankoop) maakt dat je vaak een aankoopbeslissing neemt op basis van een foto en tekstbeschrijving. Bij ontvangst van het product kan deze nogal afwijken van je eerdere verwachtingen. De moeilijkheid zit hem in de vraag in welke mate een product mag afwijken van de (online) presentatie.
Je koopt een PU-lederen jas bij een online kledingwinkel. Op de foto's ziet de namaak lederen jas eruit alsof deze van natuurlijk leder is gemaakt. Normaal ben je niet zo van namaak leder, maar omdat dit product er zo realistisch uitziet, besluit je deze toch te bestellen. Eenmaal geleverd oogt de jas totaal niet zoals op de foto. Het is overduidelijk kunstmatig leder dat er volgens jou erg goedkoop uitziet.
In sommige gevallen heb je geen herroepingsrecht. Bijvoorbeeld als je het product op een openbare veiling kocht. Of als het om een maatwerkproduct gaat. Wil je hier meer over weten? Kijk dan hier.
Gebruik deze voorbeeldbrief als belangrijke (eerste) stap bij het oplossen van jouw juridische hulpvraag. Wij leggen je stap-voor-stap uit hoe je de brief gemakkelijk en snel kunt invullen op basis van jouw situatie en gegevens.
Volg dan de stappen zoals deze in de voorwaarden zijn aangegeven. Let er op dat je het product terugstuurt op jouw risico. Ontstaan er beschadigingen tijdens het vervoer naar de verkoper of komt het product niet aan? Dan ben jij daarvoor aansprakelijk. Afhankelijk van de waarde van het product kan het daarom verstandig zijn om het product aangetekend of verzekerd te verzenden. Wil je daar meer over weten? Kijk dan hier.
Hiervoor kunt u het herroepingsformulier gebruiken dat je van de verkoper ontving of je kunt gebruik maken van ons herroepingsformulier.