In dit artikel leest u wat uw rechten en plichten zijn in het geval van een retourzending.
U heeft een product aangeschaft bij een webshop. Het product bevalt u niet en u wilt het graag retourneren. Daarvoor maakt u gebruik van uw herroepingsrecht. U stuurt het product op naar de verkoper en deze geeft aan dat de retour beschadigd is aangekomen. Men wil u hiervoor aansprakelijk stellen.
In het geval van een online aankoop blijft het product voor risico van de verkoper tot het moment dat u het product in ontvangst heeft genomen. Laat de pakketbezorger vlak voor overhandiging het pakket kapot vallen, dan zal de verkoper u een oplossing moeten bieden. Bijvoorbeeld door opnieuw het product naar u op te sturen. Heeft u het pakket aangenomen en valt het dan, dan is de schade uw probleem.
Wanneer het product u niet bevalt en u stuurt het terug, dan is dat op uw kosten (maar zie ook het artikel over wie de kosten voor het terugsturen betaalt) en voor uw risico. Ook wanneer u een antwoordnummer van de verkoper gebruikt. Komt het product beschadigd aan bij de verkoper, dan kan de verkoper een schadevergoeding vragen. Dit kan oplopen tot het volledige aankoopbedrag, afhankelijk van de omvang van de schade.
Gebruik deze voorbeeldbrief als belangrijke (eerste) stap bij het oplossen van uw juridische hulpvraag. Wij leggen u stap-voor-stap uit hoe u de brief gemakkelijk en snel kunt invullen op basis van uw situatie en gegevens.
Ja, de vervoerder kunt u aanspreken wanneer de ontvanger het product beschadigd ontvangt. Dat betekent helaas niet dat een vervoerder ook altijd uw schade zal vergoeden. Wilt u meer zekerheid, dan is het slim om het pakketje aangetekend te versturen. U kunt dan de vervoerder makkelijker aanspreken voor een vergoeding. Doet u dat bijvoorbeeld via PostNL, dan wordt de schade bij een aangetekend pakket vergoed tot €500,- en bij een verzekerd pakket tot €5.500,-. Dit geldt ook voor verzekerde of aangetekende pakketten die verstuurd worden naar een antwoordnummer.
U bent er richting de ontvanger zelf verantwoordelijk voor dat het product onbeschadigd wordt ontvangen. Dit risico kunt u verkleinen door het product aangetekend of verzekerd te versturen. Doet u dit niet, dan kan het zijn dat u zelf verantwoordelijk bent voor de schade die door verlies, beschadiging of vertraagde aflevering van het pakket ontstaat.