In dit artikel lees je wat jouw rechten en plichten zijn in het geval van een retourzending.
Je hebt een product aangeschaft bij een webshop. Het product bevalt je niet en je wilt het graag retourneren. Daarvoor maak je gebruik van jouw herroepingsrecht. Je stuurt het product op naar de verkoper en deze geeft aan dat de retour beschadigd is aangekomen. Men wil jou hiervoor aansprakelijk stellen.
In het geval van een online aankoop blijft het product voor risico van de verkoper tot het moment dat je het product in ontvangst hebt genomen. Laat de pakketbezorger vlak voor overhandiging het pakket kapot vallen, dan zal de verkoper jou een oplossing moeten bieden. Bijvoorbeeld door opnieuw het product naar jou op te sturen. Heb je het pakket aangenomen en valt het dan, dan is de schade jouw probleem.
Wanneer het product je niet bevalt en je stuurt het terug, dan is dat op jouw kosten (maar zie ook het artikel over wie de kosten voor het terugsturen betaalt) en voor jouw risico. Ook wanneer je een antwoordnummer van de verkoper gebruikt. Komt het product beschadigd aan bij de verkoper, dan kan de verkoper een schadevergoeding vragen. Dit kan oplopen tot het volledige aankoopbedrag, afhankelijk van de omvang van de schade.
Gebruik deze voorbeeldbrief als belangrijke (eerste) stap bij het oplossen van jouw juridische hulpvraag. Wij leggen je stap-voor-stap uit hoe je de brief gemakkelijk en snel kunt invullen op basis van jouw situatie en gegevens.
Ja, de vervoerder kun je aanspreken wanneer de ontvanger het product beschadigd ontvangt. Dat betekent helaas niet dat een vervoerder ook altijd jouw schade zal vergoeden. Wil je meer zekerheid, dan is het slim om het pakketje aangetekend te versturen. Je kunt dan de vervoerder makkelijker aanspreken voor een vergoeding. Doe je dat bijvoorbeeld via PostNL, dan wordt de schade bij een aangetekend pakket vergoed tot €500,- en bij een verzekerd pakket tot €5.500,-. Dit geldt ook voor verzekerde of aangetekende pakketten die verstuurd worden naar een antwoordnummer.
Je bent er richting de ontvanger zelf verantwoordelijk voor dat het product onbeschadigd wordt ontvangen. Dit risico kun je verkleinen door het product aangetekend of verzekerd te versturen. Doe je dit niet, dan kan het zijn dat je zelf verantwoordelijk bent voor de schade die door verlies, beschadiging of vertraagde aflevering van het pakket ontstaat.