Online winkelen brengt het gemak van thuisbezorging met zich mee, maar soms verloopt de bezorging helaas niet vlekkeloos. In dit artikel krijg je tips en advies voor als de bezorging van je pakket niet naar wens is verlopen. Of het nu gaat om beschadigde producten, zoekgeraakte pakketten of een beschadiging van je eigendommen (doordat een pakket bijvoorbeeld in je tuin wordt gegooid en daar iets beschadigd), een niet goed verlopen bezorging kan frustrerend zijn. Hieronder lees je de antwoorden op veelgestelde vragen.
Je bestelde een TV via een webshop. Deze TV wordt netjes op tijd geleverd, maar de manier waarop is vragen om problemen. De bezorger heeft het pakket namelijk in je achtertuin gezet. Zonder daarbij rekening te houden met de voorspelde regen. Je komt thuis en ziet een drijfnat pakket staan. Je neemt contact op met de webshop, maar die verwijst naar de bezorgdienst.
Ook als er geen sprake is van bezorgproblemen. We noemen dit ook wel het herroepingsrecht. Neem contact op met de webshop om dit te regelen en geef aan dat je je bestelling wilt annuleren. Zij zullen je informeren over de te nemen vervolgstappen.
Let op: in sommige gevallen heb je geen herroepingsrecht. Zoals bijvoorbeeld gepersonaliseerde producten zoals een gegraveerde ring, een speciaal voor je bedrukt T-shirt of een fotoboek zijn uitgesloten van het herroepingsrecht. De verkoper moet je hierover dan wel vóóraf hebben geïnformeerd.
Wil je hier meer over weten? Bekijk dan ons kennisartikel over het herroepingsrecht. Je kunt ook gebruik maken van onze handige voorbeeldbrief over het herroepen van online aankopen
De verkoper blijft verantwoordelijk tot het moment dat het product veilig bij je is afgeleverd, het maakt daarbij niet uit welke bezorgdienst is gebruikt. Is er niets is afgesproken over het verzenden/bezorgen van het product door de verkoper? En geef je als koper zélf de opdracht om het product toch te laten verzenden? Dan ben je als koper ook zélf verantwoordelijk. Dat is ook zo als je de verkopende webshop de opdracht geeft om het product te versturen via een andere bezorgdienst dan standaard het geval is.
Ontdek je bij het uitpakken van je pakket schade aan het product? Geen paniek! Hier zijn stappen die je kunt nemen:
Wil je meer weten over wat je kunt doen als een product beschadigd of defect is geleverd? Lees er meer over op deze pagina over garantie.
Ja, je hebt het recht om de bezorger en/of de pakketdienst aansprakelijk te stellen voor schade aan je eigendom. Dit heeft vaak alleen zin als er voldoende bewijs is dat de bezorging inderdaad verkeerd is gegaan. Meldt de schade zo snel mogelijk en zorg dat je voldoende bewijs verzameld:
Of je het hele bedrag van de schade kunt verhalen is afhankelijk van de eventuele afschrijving. Is er bijvoorbeeld schade aan de verf van de voordeur en is een verbeurt jaren geleden? Dan zal je mogelijk een gedeelte van de verfkosten zelf moeten vergoeden.
Ja, je kunt de bezorger aansprakelijk stellen. Maar vaak is het slimmer om contact op te nemen met de webshop. Je bent namelijk klant van de verkopende partij en niet van de bezorgdienst. De webshop heeft een overeenkomst met de pakketbezorger en kan hen aanspreken bij bezorgproblemen. Verzamel je bewijsmateriaal van de schade en meld dit direct zodat een klacht zo snel mogelijk kan worden opgelost.
Nee, de verkoper is verantwoordelijk voor een correcte bezorging. Als er problemen zijn, moet de verkoper dit met de bezorgdienst oplossen. Daar sta je verder in principe buiten. Je bent namelijk klant bij de webshop en niet van de bezorgdienst. Ook kun je in de meeste gevallen gebruik maken van het herroepingsrecht. Lees daar hierboven meer over of bekijk het kennisartikel over dit onderwerp.
Als je producten van waarde besteld, zoals bijvoorbeeld sierraden of dure telefoons, dan adviseren vervoerders om de afleverplek (tijdelijk) aan te passen. Bijvoorbeeld naar aflevering aan de deur of bij een pick-up point. Het is daarnaast belangrijk om te weten dat je zelf verantwoordelijk bent en blijft voor het aanwijzen van een goede en veilige plek.
Als de bezorgvoorkeur in de app wordt genegeerd, ligt de verantwoordelijkheid bij de bezorgdienst en de verkoper. Meld het direct en vraag om passende oplossingen.
Goed om te weten: is het product vermist? Dan zal de webshop zelf moeten kunnen bewijzen dat het product wél is afgeleverd. Je hoeft als consument dus niet te bewijzen dat het niét is afgeleverd.
Je bent als koper pas verantwoordelijk voor het product zodra je het in ontvangst neemt of is ontvangen door een door je aangewezen derde. Zoals de buren of iemand anders bij je in de straat. Een afleverpunt wordt gezien als onderdeel van de vervoerder. Het risico komt pas bij je te liggen zodra je het hebt afgehaald bij het afleverpunt.
Het afhaalpunt wordt gezien als onderdeel van de vervoerder. Zij dragen het risico totdat je het pakket hebt opgehaald. Zie je op het afhaalpunt dat het pakket en/of product beschadigd is? Maak dan foto's en meld dit onmiddellijk bij het afhaalpunt en de verkoper. Vraag om een oplossing, zoals een vervangend product of schadevergoeding. Ook kun je ervoor kiezen om het pakket niet aan te nemen en een beroep te doen op je herroepingsrecht. De vervoerder zal het pakket dan terugsturen naar de verkoper.
Meer weten over wat je kunt doen als je een product beschadigd ontvangt? Lees dit artikel.
Bewaar altijd het verzendbewijs en volg de retourzending via track and trace. Bij beweringen van de verkoper kun je het bewijs van verzending gebruiken om jezelf te beschermen. Meld dit bij de verkoper en vraag om verdere instructies. Meer over retouren, kun je lezen via deze pagina met juridische informatie over retourneren.
Neem dan contact op met 1 van onze deskundige juristen. Zij helpen je graag verder!