Het niet op tijd leveren kan vooral in speciale periodes zoals de Sinterklaas- of kerstviering, extra vervelend zijn. U rekent er immers op dat u uw dierbaren kunt blij maken met een passend cadeau. Daarom is het belangrijk om te weten wat uw rechten zijn als consument. Zodat u snel zelf actie kunt ondernemen mocht het misgaan. Hieronder beantwoorden we enkele veelgestelde vragen rondom niet op tijd geleverde producten.
U heeft een cadeau besteld voor Sinterklaasavond. U wilt natuurlijk dat deze op tijd wordt geleverd. Volgens de webshop was het product op voorraad en zou ruim voor 5 december bezorgd worden. Op 5 december heeft u helaas nog steeds geen pakket gezien. Tot aan pakjesavond zelf hoopt u dat het product toch nog geleverd wordt. Maar helaas. Het cadeau wat de Sint die avond had moeten geven, is pas 3 werkdagen later bezorgd. U wil de bestelling daarom annuleren.
En haalt de webshop de afgesproken levertijd niet? Dan heeft u recht op een oplossing. Dit kan bijvoorbeeld het terugkrijgen van uw geld zijn (restitutie) of het afspreken van een nieuwe leverdatum.
Als er geen specifieke levertijd is afgesproken, geldt de wettelijke levertijd. In Nederland is dit maximaal 30 dagen na het plaatsen van de bestelling. De webshop moet ervoor zorgen dat het product binnen deze termijn wordt geleverd.
Als consument heeft u vaak het recht om binnen 14 dagen na ontvangst van het product de koop te ontbinden (ook wel herroepingsrecht genoemd), ook als er geen sprake is van vertraging in de levering. Neem contact op met de webshop om dit te regelen en geef aan dat u uw bestelling wilt annuleren. Zij zullen u informeren over de te nemen vervolgstappen.
Let op: in sommige gevallen heeft u geen herroepingsrecht. Zoals bijvoorbeeld gepersonaliseerde producten zoals een gegraveerde ring, een speciaal voor u bedrukt T-shirt of een fotoboek zijn uitgesloten van het herroepingsrecht. De verkoper moet u hierover dan wel vóóraf hebben geïnformeerd.
Wilt u hier meer over weten? Bekijk dan ons kennisartikel over het herroepingsrecht.
Wilt u het product toch ontvangen, ondanks de vertraging? Dit is een kans voor de verkoper om de situatie recht te zetten. Vraag de webshop om het product te leveren en spreek daarin een nieuwe levertermijn af.
Als de webshop ook binnen de aanvullende termijn niet levert heeft u het recht om gebruik te maken van uw herroepingsrecht. Goed om te weten is dat u dan recht heeft op volledige terugbetaling van het betaalde aankoopbedrag. Meldt direct en voor levering aan de verkoper dat u de overeenkomst wilt herroepen. U loopt anders het risico dat de retourkosten voor uw rekening komen. Mocht u het product toch hebben ontvangen dan bent u alleen retourkosten verschuldigd wanneer verkoper u hierover op voorhand heeft geïnformeerd. Was dat niet zo? Dan moet u ook de retourkosten vergoed krijgen.
Stel de webwinkel wel schriftelijk op de hoogte van uw beslissing om de koopovereenkomst te ontbinden. Dit kan bijvoorbeeld door een e-mail of een brief te sturen. U kunt hiervoor gebruik maken van onze handige voorbeeldbrief.
U heeft het recht om de betaalde bedragen terug te vorderen als de webshop niet tijdig levert en u besluit de overeenkomst te ontbinden of te herroepen. De verkoper moet u binnen 14 dagen terugbetalen. Deze termijn gaat lopen vanaf het moment dat u een beroep heeft gedaan op uw herroepingsrecht.
In sommige gevallen kunt u aanspraak maken op een schadevergoeding als u aantoonbare schade hebt geleden door de vertraagde levering. Dit kan bijvoorbeeld extra kosten zijn die u heeft moeten maken.
De webshop informeert u over een nieuwe leverdatum. Bent u het niet eens met deze nieuwe leverdatum dan heeft u het recht om de bestelling te herroepen. Gaat het om een product wat is uitgesloten van het herroepingsrecht dan adviseren wij u om hierover contact op te nemen met 1 van onze juristen als u verzekert bent bij Centraal Beheer, Interpolis, Avéro – Achmea, InShared, FBTO of Hema. Lees hier meer over het herroepingsrecht.
Bewaar alle communicatie en relevante documentatie, zoals orderbevestigingen en eventuele correspondentie met de webshop. Mocht het nodig zijn, dan kunt u deze documenten gebruiken als bewijs bij een eventuele juridische zaak.
Wilt u weten wat uw mogelijkheden precies zijn? Neem contact op met 1 van onze juristen als u verzekerd bent bij Centraal Beheer, Interpolis, Avéro Achmea, FBTO of InShared. Onze juristen helpen u graag verder.