Vóór de levering van mijn product ging het bedrijf failliet. Krijg ik mijn geld terug?

In dit artikel leest je wat je kunt doen als je een product heeft gekocht bij een bedrijf dat failliet gaat voordat het product is geleverd.

Voorbeeld

Je hebt een badkamer gekocht en dit is netjes naar wens verlopen. Je bent een tevreden klant en besluit vervolgens om ook je keuken bij dezelfde winkel te kopen. Je doet met goed vertrouwen een betaling van het volledige bedrag vlak voordat de verkoper de keuken komt leveren. Echter blijft de levering van de keuken uit en kom je er na een aantal dagen achter dat het bedrijf failliet is.

Controleren of een bedrijf failliet is verklaard

Soms is het niet zeker of een bedrijf failliet is. Op internet kun je nakijken of een bedrijf failliet is in het Centraal Insolventieregister. Als een bedrijf failliet wordt verklaard, wijst de rechter een curator toe. De curator krijgt het beheer over het failliete bedrijf. De curator maakt een overzicht van de openstaande schulden en van het geld en de spullen die het bedrijf nog heeft. De curator beslist vervolgens wat hiermee gebeurt. De naam en adresgegevens van de curator vind je ook in het insolventieregister.

Jouw mogelijkheden als koper bij een faillissement

Als je het geld al hebt betaald, maar het failliete bedrijf nog niet heeft geleverd, kun je de curator vragen of hij de overeenkomst alsnog wil nakomen door je het product te leveren. Als de curator de overeenkomst niet wil of kan nakomen, kun je hem vragen het door je betaalde geld terug te betalen. Of je het geld terug krijgt, is onzeker. De curator betaalt eerst de schuldeisers die voorrang hebben. Dat is bijvoorbeeld de Belastingdienst en het UWV . Pas daarna komen de andere schuldeisers aan de beurt. Daar hoor je bij. Helaas is er op dat moment vaak geen geld meer. In dit kennisartikel lees je meer over faillissementen, hoe een faillissement wordt uitgesproken en waar je als klant rekening mee moet houden bij een (mogelijk) faillissement. 

Heb je het bedrag van het product nog niet betaald, maar is het bedrijf failliet?

Betaal dan niet voordat je het product heeft ontvangen. Is levering van het product niet meer mogelijk of wil je van de koop afzien, dan kun je de overeenkomst ontbinden. Je kunt de Voorbeeldbrief nakoming overeenkomst na faillissement gebruiken om je verzoek naar de curator te sturen.

Download: voorbeeldbrief nakoming overeenkomst na faillissement

Gebruik deze voorbeeldbrief als belangrijke (eerste) stap bij het oplossen van jouw juridische hulpvraag. Wij leggen je stap-voor-stap uit hoe je de brief gemakkelijk en snel kunt invullen op basis van jouw situatie en gegevens.

Meer brieven
Voorbeeldbrief: Nakoming overeenkomst aan curator na faillissement verkoper DOCX, 21 kB Download

Garantiefondsen en faillissement

Sommige bedrijven zijn aangesloten bij een garantiefonds. Een garantiefonds is opgericht om de klant te beschermen tegen faillissement van het bedrijf. Ze bieden een regeling voor de klant om geld terug te krijgen. Je kunt op de website van het garantiefonds zien of jouw bedrijf is aangesloten. Voorbeelden van garantiefondsen zijn:

Reisbureau: https://www.sgr.nl/
Woonwinkel: https://www.cbw-erkend.nl/

Garantie bij betaling met creditcard

Als je met creditcard heeft betaald, dan kun je een aflevergarantie hebben op je aankoop. Dit houdt in dat je je geld terug kan krijgen als het product niet is geleverd of als het niet op tijd of verkeerd is geleverd. Je kunt bij je creditcardmaatschappij navragen of dit bij jou het geval is.

Hulp nodig van een jurist?

Rechtsbijstandverzekering bij Interpolis, Centraal Beheer, FBTO, Avéro Achmea of InShared? Meld je zaak. Onze juristen staan voor je klaar.

Geen rechtsbijstandverzekering?

LegalGuard geeft snel juridisch advies voor een vast laag tarief.

Zaak melden
Ga naar LegalGuard