Ik heb een bestelling niet ontvangen, maar wel betaald

Online oplichting, maar ook fouten in het bezorgproces, zorgen er soms voor dat pakketten niet of te laat aankomen. Veelal zal een klantvriendelijke webshop je voorzien van een nieuwe bestelling. Zeker als nergens uit blijkt dat je het pakket inderdaad hebt ontvangen. Die bewijsplicht ligt tot aan de overdracht dan ook bij de verkopende partij. Maar wat als de webshop je niet tegemoet komt en je ondertussen al wel hebt betaald? Bent je dan je geld kwijt?

Voorbeeld

Je bestelt een nieuwe parasol bij een webshop. Het is een flink pakket, dus de pakketbezorger hoopt de bestelling in één poging af te kunnen leveren. Bij het aanbellen blijkt dat je niet thuis bent. In plaats van een nieuwe bezorgpoging te doen, besluit de pakketbezorger de parasol achter jouw GFT-container neer te zetten. Bij thuiskomst zie je in je e-mail dat er een pakket bezorgd zou moeten zijn. Maar waar je ook kijkt, nergens ziet je jouw pakket staan. Ook niet achter de GFT-container, je pakket blijkt volledig spoorloos. Volgens de webshop is het pakket weldegelijk afgeleverd. De verkoper houdt je dan ook aan je betaalverplichting.

Hieronder vind je antwoorden op dit soort situaties. Met concrete inzichten en tips om je te helpen je recht te halen.

Maak gebruik van jouw herroepingsrecht

Hiervoor kun je het herroepingsformulier gebruiken dat je van de verkoper hebt ontvangen, of je gebruikt ons herroepingsformulier.

Vraag om ontvangstbevestiging van herroepingsformulier
Het is belangrijk dat je kunt bewijzen dat de verkoper het herroepingsformulier heeft ontvangen. Stuur je het herroepingsformulier online naar de verkoper en krijg je een (automatische) ontvangstbevestiging? Dan kun je de ontvangst van het formulier aantonen. Bewaar de ontvangstbevestiging goed.
Krijgt je geen ontvangstbevestiging?
Dan is het verstandig om het herroepingsformulier per aangetekende post te versturen. Bewaar het bewijs hiervan ook goed. Nadat de verkoper jouw herroepingsformulier heeft ontvangen, heeft hij 14 dagen de tijd om jou het aankoopbedrag terug te betalen of aan jou te bevestigen dat je niet hoeft te betalen.
Wanneer heb je geen herroepingsrecht?

Dan is het verstandig om het herroepingsformulier per aangetekende post te versturen. Bewaar het bewijs hiervan ook goed. Nadat de verkoper jouw herroepingsformulier heeft ontvangen, heeft hij 14 dagen de tijd om jou het aankoopbedrag terug te betalen of aan jou te bevestigen dat je niet hoeft te betalen.

Wanneer je geen herroepingsrecht hebt, heb je helaas niet direct recht op je geld terug. Je hebt er wel recht op dat de verkoper het product levert.

Krijg je geen reactie?
Reageert de verkoper niet op jouw e-mail of brief? Of krijg je geen contactgegevens van de verkoper gevonden? Neem dan contact met ons op.
Ben je slachtoffer van internetoplichting?
Helaas komt internetoplichting tegenwoordig steeds vaker voor. Kijk hier voor tips om oplichting te voorkomen en kijk hier voor tips over wat je kunt doen als je slachtoffer bent van internetoplichting.

Ik wil graag het product alsnog ontvangen

De verkoper is meestal verplicht het product alsnog aan jou te leveren
Om de verkoper aan te spreken op zijn verplichting om jou het product te leveren, kun je een ingebrekestelling sturen. Dit is een brief (of een e-mail) waarin je de verkoper de kans geeft om binnen een redelijke termijn (in onze voorbeeldbrief hanteren we een termijn van 14 dagen) het product alsnog te leveren. Het kan zijn dat je met de verkoper hebt afgesproken dat je een langere termijn moet geven om het product alsnog te leveren. Bijvoorbeeld 30 dagen verwachte levertijd. Dit staat vaak in de algemene voorwaarden. Staat er in de algemene voorwaarden dat je een langere termijn moet geven aan de verkoper, pas dan de termijn in de voorbeeldbrief aan.

De voorbeeldbrief vind je hier.
Wat als de verkoper niet reageert?
Reageert de verkoper niet op jouw e-mail of brief? Of krijg je geen contactgegevens van de verkoper gevonden? Neem dan contact met ons op.
Is er mogelijk internetoplichting in het spel?
Helaas komt internetoplichting tegenwoordig steeds vaker voor. Kijk hier voor tips om oplichting te voorkomen en kijk hier voor tips over wat je kunt doen als je slachtoffer bent van internetoplichting.

Download onze voorbeeldbrief over: Herroepen online aankoop

Gebruik deze voorbeeldbrief als belangrijke (eerste) stap bij het oplossen van jouw juridische hulpvraag. Wij leggen je stap-voor-stap uit hoe je de brief gemakkelijk en snel kunt invullen op basis van jouw situatie en gegevens.  

Voorbeeldbrief: herroepen online aankoop DOCX, 23 kB Download