Online oplichting, maar ook fouten in het bezorgproces, zorgen er soms voor dat pakketten niet of te laat aankomen. Veelal zal een klantvriendelijke webshop je voorzien van een nieuwe bestelling. Zeker als nergens uit blijkt dat je het pakket inderdaad hebt ontvangen. Die bewijsplicht ligt tot aan de overdracht dan ook bij de verkopende partij. Maar wat als de webshop je niet tegemoet komt en je ondertussen al wel hebt betaald? Bent je dan je geld kwijt?
Je bestelt een nieuwe parasol bij een webshop. Het is een flink pakket, dus de pakketbezorger hoopt de bestelling in één poging af te kunnen leveren. Bij het aanbellen blijkt dat je niet thuis bent. In plaats van een nieuwe bezorgpoging te doen, besluit de pakketbezorger de parasol achter jouw GFT-container neer te zetten. Bij thuiskomst zie je in je e-mail dat er een pakket bezorgd zou moeten zijn. Maar waar je ook kijkt, nergens ziet je jouw pakket staan. Ook niet achter de GFT-container, je pakket blijkt volledig spoorloos. Volgens de webshop is het pakket weldegelijk afgeleverd. De verkoper houdt je dan ook aan je betaalverplichting.
Hieronder vind je antwoorden op dit soort situaties. Met concrete inzichten en tips om je te helpen je recht te halen.
Hiervoor kun je het herroepingsformulier gebruiken dat je van de verkoper hebt ontvangen, of je gebruikt ons herroepingsformulier.
Dan is het verstandig om het herroepingsformulier per aangetekende post te versturen. Bewaar het bewijs hiervan ook goed. Nadat de verkoper jouw herroepingsformulier heeft ontvangen, heeft hij 14 dagen de tijd om jou het aankoopbedrag terug te betalen of aan jou te bevestigen dat je niet hoeft te betalen.
Wanneer je geen herroepingsrecht hebt, heb je helaas niet direct recht op je geld terug. Je hebt er wel recht op dat de verkoper het product levert.
Gebruik deze voorbeeldbrief als belangrijke (eerste) stap bij het oplossen van jouw juridische hulpvraag. Wij leggen je stap-voor-stap uit hoe je de brief gemakkelijk en snel kunt invullen op basis van jouw situatie en gegevens.