Het lijkt zo simpel: Tot aan de aflevering is de webshop verantwoordelijk voor een correcte levering van jouw product(en). Dit betekent dat je als consument pas zelf verantwoordelijk bent op het moment dat de overdracht daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. Maar wat nu als je bij de overdracht niet kon vermoeden dat het product beschadigd of niet werkend was?
Je koopt een nieuwe tablet bij een webshop. Het pakket wordt bezorgd. Je hebt tevreden jouw product ontvangen en geaccepteerd aangezien de buitenzijde onbeschadigd is. Bij uitpakken van de tablet zie je dat er een scheur in het scherm zit. Je weet zeker dat je het product niet hebt laten vallen, die scheur moet dus eerder zijn ontstaan. De webshop weigert je te geloven en legt de schuld van het kapotte scherm bij jou. Om die reden wordt jouw tablet niet kosteloos omgeruild of gerepareerd. Ook krijg je je geld niet terug.
Maak gebruik van je herroepingsrecht
Hiervoor kun je het herroepingsformulier gebruiken dat je van de verkoper kreeg, of je gebruikt ons herroepingsformulier.
Je hoeft geen reden op te geven
Als je het product beschadigd hebt ontvangen, adviseren wij om juist wel in het herroepingsformulier te vermelden dat je herroept omdat het product beschadigd is. Maak ook foto’s van de beschadigingen. Dit voorkomt een discussie tussen jou en de verkoper over wanneer de beschadigingen zijn ontstaan en wie daarvoor verantwoordelijk is. Wil je hier meer over weten? Klik dan hier.
Het product veilig retourneren
Het herroepingsformulier stop je in de doos waarin je het product ook terugstuurt. Zorg ervoor dat je een bewijs hebt van verzending. Je moet namelijk kunnen aantonen dat je binnen 14 dagen na aflevering van het product een beroep op het herroepingsrecht hebt gedaan. Dat het pakket eventueel buiten de termijn van 14 dagen bij de verkoper aankomt, is niet van belang. Let er op dat je het product terugstuurt op jouw risico. Ontstaan er beschadigingen tijdens het vervoer naar de verkoper of komt het product niet aan? Dan ben jij daarvoor aansprakelijk. Afhankelijk van de waarde van het product kan het daarom verstandig zijn om het beschadigd artikel aangetekend of verzekerd te verzenden. Wil je hier meer over weten? Klik dan hier.
Kun je geen gebruik maken van jouw wettelijke herroepingsrecht en heb je ook op grond van de overeenkomst geen ruimere mogelijkheden om het product terug te sturen en geld terug te krijgen? Dan is het helaas niet mogelijk om direct je geld terug te krijgen. Wel kun je actie ondernemen om de webshop het product te laten herstellen of vervangen.
Dan is de volgende stap om na te gaan of je garantie hebt gekregen bij de aankoop en of dit probleem onder de garantievoorwaarden valt en binnen de looptijd van de garantie is ontstaan. In de garantievoorwaarden zal ook opgenomen zijn wie de garantie verstrekt heeft. Dat is ook degene waar je een beroep moet doen op de garantie. Dit zal over het algemeen de fabrikant of de verkoper zijn.
Dan is het ook mogelijk dat je op grond van de wet recht hebt op reparatie of vervanging van het ondeugdelijke product. Dit is de derde stap. Een product moet namelijk voldoen aan de overeenkomst, waarbij je onder andere afhankelijk van het type product en de prijs bepaalde verwachtingen mag hebben. Voldoet het product niet aan deze verwachtingen, dan noemen we dat non-conformiteit. Om non-conformiteit aan te tonen, moet ook verdedigbaar zijn dat dit probleem op het moment van aflevering al in het product aanwezig was. Voor problemen die in de eerste 12 maanden na aflevering ontdekt worden, hoef je dit niet aan te tonen. In de wet wordt er namelijk vanuit gegaan dat problemen die binnen 12 maanden ontstaan er al waren op het moment van aflevering van het product.
Rechtsbijstandverzekering bij Interpolis, Centraal Beheer, FBTO, Avéro Achmea of InShared? Meld je zaak. Onze juristen staan voor je klaar.
LegalGuard geeft snel juridisch advies voor een vast laag tarief.