Ik heb een beschadigd product ontvangen

Het lijkt zo simpel: Tot aan de aflevering is de webshop verantwoordelijk voor een correcte levering van jouw product(en). Dit betekent dat je als consument pas zelf verantwoordelijk bent op het moment dat de overdracht daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. Maar wat nu als je bij de overdracht niet kon vermoeden dat het product beschadigd of niet werkend was?

Voorbeeld

Je koopt een nieuwe tablet bij een webshop. Het pakket wordt bezorgd. Je hebt tevreden jouw product ontvangen en geaccepteerd aangezien de buitenzijde onbeschadigd is. Bij uitpakken van de tablet zie je dat er een scheur in het scherm zit. Je weet zeker dat je het product niet hebt laten vallen, die scheur moet dus eerder zijn ontstaan. De webshop weigert je te geloven en legt de schuld van het kapotte scherm bij jou. Om die reden wordt jouw tablet niet kosteloos omgeruild of gerepareerd. Ook krijg je je geld niet terug.

Mijn product was beschadigd bij ontvangst en ik wil mijn geld terug

De online aankoop was korter dan 14 dagen geleden 

Maak gebruik van je herroepingsrecht
Hiervoor kun je het herroepingsformulier gebruiken dat je van de verkoper kreeg, of je gebruikt ons herroepingsformulier.

Je hoeft geen reden op te geven
Als je het product beschadigd hebt ontvangen, adviseren wij om juist wel in het herroepingsformulier te vermelden dat je herroept omdat het product beschadigd is. Maak ook foto’s van de beschadigingen. Dit voorkomt een discussie tussen jou en de verkoper over wanneer de beschadigingen zijn ontstaan en wie daarvoor verantwoordelijk is. Wil je hier meer over weten? Klik dan hier.

Het product veilig retourneren
Het herroepingsformulier stop je in de doos waarin je het product ook terugstuurt. Zorg ervoor dat je een bewijs hebt van verzending. Je moet namelijk kunnen aantonen dat je binnen 14 dagen na aflevering van het product een beroep op het herroepingsrecht hebt gedaan. Dat het pakket eventueel buiten de termijn van 14 dagen bij de verkoper aankomt, is niet van belang. Let er op dat je het product terugstuurt op jouw risico. Ontstaan er beschadigingen tijdens het vervoer naar de verkoper of komt het product niet aan? Dan ben jij daarvoor aansprakelijk. Afhankelijk van de waarde van het product kan het daarom verstandig zijn om het beschadigd artikel aangetekend of verzekerd te verzenden. Wil je hier meer over weten? Klik dan hier.

De online aankoop was langer dan 14 dagen geleden

Heb ik nog herroepingsrecht?
Omdat je niet meer binnen de termijn van 14 dagen vanaf de aflevering zit, kun je alleen gebruik maken van je wettelijke herroepingsrecht als je niet of niet goed geïnformeerd bent over je herroepingsrecht. Wil je hier meer over weten? Kijk dan hier.
Heeft de webshop ruimere retourtermijnen?
Verschillende webshops geven meer dagen de tijd om producten te retourneren en geld terug te krijgen. Dit kan uiteenlopen van 30 dagen tot in sommige gevallen 100 dagen of nog ruimer. Kijk hiervoor in de voorwaarden die bij de overeenkomst horen om na te gaan of voor jou ook een ruimere periode geldt. En of je nog voldoet aan de voorwaarden om het product terug te mogen sturen.
Hoe kan ik het product veilig retourneren?
Voldoe je nog aan de voorwaarden om het product terug te sturen? Volg dan de stappen zoals die in de voorwaarden zijn aangegeven. Let er op dat je het product terugstuurt op jouw risico. Ontstaan er beschadigingen tijdens het vervoer naar de verkoper of komt het product niet aan? Dan ben jij daarvoor aansprakelijk. Afhankelijk van de waarde van het product kan het daarom verstandig zijn om het product aangetekend of verzekerd te verzenden. Wil je hier meer over weten? Kijk dan hier.

Kun je geen gebruik maken van jouw wettelijke herroepingsrecht en heb je ook op grond van de overeenkomst geen ruimere mogelijkheden om het product terug te sturen en geld terug te krijgen? Dan is het helaas niet mogelijk om direct je geld terug te krijgen. Wel kun je actie ondernemen om de webshop het product te laten herstellen of vervangen.

Mijn online bestelde product was beschadigd bij ontvangst en ik wil graag een werkend product

De aankoop was korter dan 14 dagen geleden

Neem contact op met de verkoper
Wil je een goed werkend product ontvangen? Dan is de eerste stap contact opnemen met de verkoper en het probleem melden. Doe dat zo spoedig mogelijk maar in ieder geval binnen 2 maanden nadat je het probleem ontdekt. Zorg er ook voor dat je kunt aantonen dat je het probleem bij de verkoper hebt gemeld. Bijvoorbeeld door hierover een e-mail naar de verkoper te sturen en de reactie op deze e mail of de automatische ontvangstbevestiging te bewaren.
Lost de verkoper het probleem niet op?

Dan is de volgende stap om na te gaan of je garantie hebt gekregen bij de aankoop en of dit probleem onder de garantievoorwaarden valt en binnen de looptijd van de garantie is ontstaan. In de garantievoorwaarden zal ook opgenomen zijn wie de garantie verstrekt heeft. Dat is ook degene waar je een beroep moet doen op de garantie. Dit zal over het algemeen de fabrikant of de verkoper zijn.

Valt jouw probleem niet onder een garantie?

Dan is het ook mogelijk dat je op grond van de wet recht hebt op reparatie of vervanging van het ondeugdelijke product. Dit is de derde stap. Een product moet namelijk voldoen aan de overeenkomst, waarbij je onder andere afhankelijk van het type product en de prijs bepaalde verwachtingen mag hebben. Voldoet het product niet aan deze verwachtingen, dan noemen we dat non-conformiteit. Om non-conformiteit aan te tonen, moet ook verdedigbaar zijn dat dit probleem op het moment van aflevering al in het product aanwezig was. Voor problemen die in de eerste 12 maanden na aflevering ontdekt worden, hoef je dit niet aan te tonen. In de wet wordt er namelijk vanuit gegaan dat problemen die binnen 12 maanden ontstaan er al waren op het moment van aflevering van het product.

De online aankoop was langer dan 14 dagen geleden

Neem contact op met de verkoper
Wil je een goed werkend product ontvangen? Dan is de eerste stap contact opnemen met de verkoper en het probleem melden. Doe dat zo spoedig mogelijk maar in ieder geval binnen 2 maanden nadat je het probleem ontdekt. Zorg er ook voor dat je kunt aantonen dat u het probleem bij de verkoper hebt gemeld. Stuur bijvoorbeeld een e-mail naar de verkoper en bewaar de reactie of automatische ontvangstbevestiging.
Lost de verkoper het probleem niet op?
Dan is de volgende stap om na te gaan of je garantie kreeg bij de aankoop. En of dit probleem onder de garantievoorwaarden valt en binnen de looptijd van de garantie is ontstaan. In de garantievoorwaarden zal ook opgenomen zijn wie de garantie verstrekt heeft. Dit is ook degene waar je een beroep moet doen op de garantie. Dit zal over het algemeen de fabrikant of de verkoper zijn.
Valt het probleem niet onder een garantie?
Misschien heb je dan op grond van de wet recht op herstel of vervanging van het product. Dit is de derde stap. Een product moet namelijk voldoen aan de overeenkomst. Onder andere afhankelijk van het type product en de prijs mag je daar bepaalde verwachtingen van hebben. Voldoet het product niet aan deze verwachtingen, dan noemen we dat non-conformiteit. Om non-conformiteit aan te tonen, moet ook verdedigbaar zijn dat dit probleem op het moment van aflevering al in het product aanwezig was. Voor problemen die in de eerste 12 maanden na aflevering ontdekt worden, hoef je dit niet aan te tonen. In de wet wordt er namelijk vanuit gegaan dat problemen die binnen 12 maanden ontstaan er al waren op het moment van af levering van het product.
Stuur een ingebrekestelling
Met een ingebrekestelling spreek je de verkoper aan op zijn verplichting om een goed product te leveren. Een voorbeeldbrief van een ingebrekestelling vind je hier. De verkoper kijkt vervolgens of hij het probleem kan herstellen of dat hij het product moet vervangen. Het kan ook zijn dat de verkoper van mening is dat het product wel goed is. Is dit het geval, neem dan contact met ons op.

Hulp nodig van een jurist?

Rechtsbijstandverzekering bij Interpolis, Centraal Beheer, FBTO, Avéro Achmea of InShared? Meld je zaak. Onze juristen staan voor je klaar.

Geen rechtsbijstandverzekering?

LegalGuard geeft snel juridisch advies voor een vast laag tarief.

Zaak melden
Ga naar LegalGuard