Het lijkt zo simpel: Tot aan de aflevering is de webshop verantwoordelijk voor een correcte levering van uw product(en). Dit betekent dat u als consument pas zelf verantwoordelijk bent op het moment dat de overdracht daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. Maar wat nu als u bij de overdracht niet kon vermoeden dat het product beschadigd of niet werkend was?
U koopt een nieuwe tablet bij een webshop. Het pakket wordt bezorgd. U heeft tevreden uw product ontvangen en geaccepteerd aangezien de buitenzijde onbeschadigd is. Na het uitpakken van uw tablet komt u erachter dat er een scheur in het scherm zit. U weet zeker dat u het product niet heeft laten vallen, die scheur moet dus eerder zijn ontstaan. De webshop weigert u te geloven en legt de schuld van het kapotte scherm bij u. Om die reden wordt uw tablet niet kostenloos omgeruild of gerepareerd. Ook krijgt u uw geld niet terug.
Maak gebruik van uw herroepingsrecht
Hiervoor kunt u het herroepingsformulier gebruiken dat u van de verkoper heeft ontvangen, of u gebruikt ons herroepingsformulier.
U hoeft geen reden op te geven
Wanneer u het product beschadigd heeft ontvangen, adviseren wij om juist wel in het herroepingsformulier te vermelden dat u herroept omdat het product beschadigd is. Maak ook foto’s van de beschadigingen. Dit voorkomt een discussie tussen u en de verkoper over wanneer de beschadigingen zijn ontstaan en wie daarvoor verantwoordelijk is. Wilt u hier meer over weten? Klik dan hier.
Uw product veilig retourneren
Het herroepingsformulier stopt u in de doos waarin u het product ook terugstuurt. Zorg ervoor dat u een bewijs hebt van verzending, omdat u moet kunnen aantonen dat u binnen 14 dagen na aflevering van het product een beroep op het herroepingsrecht hebt gedaan. Dat het pakket eventueel buiten de termijn van 14 dagen bij de verkoper aankomt, is niet van belang. Let er op dat u het product terugstuurt op uw risico. Ontstaan er beschadigingen tijdens het vervoer naar de verkoper of komt het product niet aan? Dan bent u daarvoor aansprakelijk. Afhankelijk van de waarde van het product kan het daarom verstandig zijn om het beschadigd artikel aangetekend of verzekerd te verzenden. Wilt u hier meer over weten? Klik dan hier.
Kunt u geen gebruik maken van uw wettelijke herroepingsrecht en heeft u ook op grond van de overeenkomst geen ruimere mogelijkheden om het product terug te sturen en uw geld terug te krijgen? Dan is het helaas niet mogelijk om direct uw geld terug te krijgen. Wel kunt u actie ondernemen om de webshop het product te laten herstellen of vervangen.
Dan is de volgende stap om na te gaan of u garantie heeft gekregen bij uw aankoop en of dit probleem onder de garantievoorwaarden valt en binnen de looptijd van de garantie is ontstaan. In de garantievoorwaarden zal ook opgenomen zijn wie u de garantie verstrekt heeft. Dit is ook degene waar u een beroep moet doen op de garantie. Dit zal over het algemeen de fabrikant of de verkoper zijn.
Dan is het ook mogelijk dat u op grond van de wet recht hebt op reparatie of vervanging van het ondeugdelijke product. Dit is de derde stap. Een product moet namelijk voldoen aan de overeenkomst die u hebt gesloten, waarbij u onder andere afhankelijk van het type product en de prijs bepaalde verwachtingen mag hebben. Voldoet het product niet aan deze verwachting en, dan noemen we dat non-conformiteit. Om non-conformiteit aan te tonen, moet ook verdedigbaar zijn dat dit probleem op het moment van aflevering al in het product aanwezig was. Voor problemen die in de eerste 12 maanden na aflevering ontdekt worden, hoeft u dit niet aan te tonen. In de wet wordt er namelijk vanuit gegaan dat problemen die binnen 12 maanden ontstaan er al waren op het moment van af levering van het product.
Rechtsbijstandverzekering bij Interpolis, Centraal Beheer, FBTO of Avéro Achmea? Meld uw zaak. Onze juristen staan voor u klaar.
LegalGuard geeft snel juridisch advies voor een vast laag tarief.