Prijzen van (online) winkels veranderen regelmatig. In dit artikel lees je wat je rechten zijn als een verkoper eerst het verkeerde product levert en vervolgens het juiste product voor een hogere prijs wil leveren.
Je hebt via internet een broodrooster van € 40,- gekocht. Het internetbedrijf levert je in plaats van een broodrooster een tosti-ijzer. Je besluit het tosti-ijzer terug te sturen, je had immers een broodrooster gekocht. Je wilt nog wel steeds graag de broodrooster kopen. Het internetbedrijf meldt je vervolgens dat dezelfde broodrooster nu € 80,- kost in plaats van € 40,-. Wat zijn je rechten in dit geval? En welke stappen kun je in zo’n geval zetten?
De webshop is verplicht je de broodrooster te leveren voor de oorspronkelijke prijs. De webshop heeft namelijk een koopovereenkomst met je gesloten. Hieruit vloeit voor de webshop de verplichting voort je een broodrooster te leveren voor € 40,-. Je kunt de webshop dus vragen om de koopovereenkomst na te komen en de broodrooster te leveren voor het afgesproken bedrag van € 40,-.
Als de webshop niet voor het eerder afgesproken bedrag wil leveren, kun je het bedrijf ‘in gebreke stellen’. Dit doe je door het bedrijf een zogenaamde ingebrekestelling toe te sturen. Met een ingebrekestelling geef je het bedrijf een laatste kans om de koopovereenkomst alsnog na te komen.
Het is verstandig om de volgende punten op te nemen in de ingebrekestelling:
Een ingebrekestelling moet schriftelijk gebeuren. Het is daarom verstandig de ingebrekestelling per (aangetekende) brief te versturen.
Gebruik deze voorbeeldbrief als belangrijke (eerste) stap bij het oplossen van jouw juridische hulpvraag. Wij leggen je stap-voor-stap uit hoe je de brief gemakkelijk en snel kunt invullen op basis van jouw situatie en gegevens.
Als de verkoper geen gehoor geeft aan de ingebrekestelling, en het product dus niet alsnog levert binnen de redelijke termijn voor de afgesproken prijs, dan kun je overwegen om verdere juridische stappen te zetten. Je kunt in eerste instantie nagaan of de verkoper is aangesloten bij een keurmerk. Verschillende keurmerken zijn aangesloten bij een geschillencommissie . Bij een geschillencommissie kun je voor een relatief laag bedrag een uitspraak over jouw geschil krijgen. De uitspraak van de geschillencommissie is bindend. Dat betekent dat zowel jij als de webshop zich aan deze uitspraak moeten houden. Het starten van een procedure bij de rechtbank is ook een optie. Maar zo’n procedure kost meer tijd en geld dan een procedure bij de geschillencommissie. Je kun de hulp van een jurist inschakelen bij een procedure bij de geschillencommissie of bij de rechter.
Gebruik onze adviestool bij problemen met een (online) aanschaf via een webshop, waarmee je een advies op basis van jouw situatie krijgt.