Mijn bestelling is geannuleerd door een voorraadprobleem bij de webshop

Als je iets online koopt, dan mag je verwachten dat de informatie die een webshop geeft klopt. Dat geldt ook voor de voorraadstatus. Zodra je iets koopt ga je een overeenkomst aan met de verkoper. De verkoper kan zo'n overeenkomst niet zomaar annuleren. In dit artikel lees je wat je kunt doen als de verkoper jouw bestelling toch annuleert.

Voorbeeld

Je ziet in een webshop een mooie Black Friday-aanbieding. De prijs is erg scherp en volgens de webshop is er voldoende voorraad. Je hoeft er niet lang over na te denken en besluit het artikel te bestellen. Niet veel later ontvang je een bestelbevestiging per mail. Enthousiast wacht je de levering af. Totdat je een dag later een mail ontvangt met daarin de annulering van de bestelling. Zonder enige toelichting. Je vraagt zich af of dit wel mag.

Mag een webshop mijn bestelling zomaar annuleren?

Nee, dat mag niet zomaar. De webshop moet jouw bestelling leveren. Er zijn wel een aantal uitzonderingen, bijvoorbeeld bij overmacht. Maar daar valt een voorraadprobleem meestal niet onder. Je kunt de webshop dus blijven vragen om de bestelling te leveren. Of en wanneer de webshop toch gaat leveren is in dat geval onzeker. Vaak is het slimmer (en sneller) om te vragen naar andere opties bij een voorraadtekort. 

Deze opties zijn:

  1. Vraag naar alternatieven of informeer naar nieuwe voorraad 
    Dit kan een vergelijkbaar product zijn of een ander product dat aan jouw behoeften voldoet. De webshop wil je misschien zo’n optie aanbieden als die er is. Soms komt er een nieuwe voorraad en kun je wachten tot het product weer beschikbaar is.
  2. Je kunt een beroep doen op je herroepingsrecht
    Zijn er geen andere opties of wil je niet wachten op nieuwe voorraad? Dan kun je een beroep doen op je herroepingsrecht. Je hoeft dan alleen te laten weten dat je de aankoop wilt ontbinden. Waarom je dat wilt hoeft je niet aan te geven. Het maakt ook niet uit of je je bestelling al wel of niet hebt ontvangen. Je recht om een online aankoop te annuleren (ook wel herroepen genoemd) geldt namelijk vanaf het moment dat je de aankoop doet. Pas op het moment dat je de bestelling ontvangt, gaat de herroepingsperiode van 14 dagen in.

    De terugbetaling moet plaatsvinden binnen 14 dagen nadat je de bestelling heeft geannuleerd. Maar er zijn ook uitzonderingen op dit recht. Bijvoorbeeld wanneer je een product laat personaliseren. Wil je meer weten over het herroepingsrecht en de uitzonderingen hierop? Lees dan het kennisartikel over dit onderwerp. Je kunt ook gebruik maken van onze handige voorbeeldbrief over het herroepen van een online aankoop.
  3. Breng in kaart of je aanvullende schade hebt
    Is je bestelling geannuleerd omdat er een voorraadtekort is? En is het product op een andere website wel beschikbaar, maar dan voor een hogere prijs? Misschien heb je dan recht op een schadevergoeding. Bijvoorbeeld terugbetaling van de verzendkosten of het verschil in prijs bij de andere webshop. Of je hier recht op hebt hangt af van de voorwaarden van de webshop en de redelijkheid van de situatie. Neem voordat je extra kosten maakt contact op met de klantenservice van de verkoper. Vraag of deze bereid is de extra kosten te betalen.

Wanneer moet de webshop mij terugbetalen?

De webshop moet je het bedrag zo snel mogelijk, maar niet later dan 14 dagen na annulering van de bestelling, terugbetalen. 

De webshop moet je op dezelfde manier terugbetalen als bij de bestelling

En mag hier alleen van afwijken als je hebt ingestemd met een andere betaalmethode. Dit zorgt voor een snelle en transparante afhandeling van de terugbetaling.

In sommige gevallen kan de webshop om meer tijd vragen voor de terugbetaling

Bijvoorbeeld als er bijzondere omstandigheden zijn. De webshop moet je hierover op tijd informeren en het uitstel moet redelijk zijn. Als er vertragingen zijn, heb je misschien recht op schadevergoeding.

Verzamel bewijs van het contact met de webshop

Bijvoorbeeld via e-mail, zodat je bewijs hebt van de stappen die je heeft genomen en de reacties van de webshop. Ontstaat er een geschil? Dan kun je deze documenten gebruiken als bewijs tegen de webshop.

De webshop wil me niet verder helpen, wat nu?

Dan kun je een klacht indienen, De Geschillencommissie of juridische hulp inschakelen. Neem hiervoor contact op met een van onze juristen.

Voorbeeldbrief herroepen online aankoop

Gebruik deze handige voorbeeldbrief als je gebruik wilt maken van jouw herroepingsrecht.

Voorbeeldbrief: herroepen online aankoop DOCX, 23 kB Download