In dit artikel lees je onder welke voorwaarden je een aankoop kunt annuleren. En wanneer de verkoper het product moet terugnemen als je dat bij nader inzien toch niet wil hebben.
Je hebt een nieuwe spijkerbroek gekocht. Maar als je thuis met je nieuwe broek aan voor de spiegel staat, ben je niet zo enthousiast meer. Je wilt weten of je van de koop kunt afzien.
Steeds vaker bestellen consumenten online. Net als bij telefonische aankopen of via een catalogus noemen we dit 'koop op afstand'. Bij een koop op afstand heb je als consument meer rechten dan bij een koop in een winkel. Dit geldt bij de bestelling van een product, maar ook van een dienst.
Als je het product niet van tevoren kunt bekijken, dan heb je volgens de wet het recht om de overeenkomst te herroepen. Dat houdt in dat je de afspraken terugdraait. Je hebt na de levering 14 dagen bedenktijd om de verkoper te laten weten dat je de overeenkomst wilt herroepen. De verkoper van online producten moet bij de bestelling al aangeven hoe en hoe lang je kunt herroepen. Doet hij dit niet, dan geldt een bedenktijd van 12 maanden.
Herroepen mag natuurlijk alleen als je het product niet zo hebt gebruikt waardoor het in waarde is verminderd. Bekijken mag je het product wel, uit de verpakking halen en aanzetten om het goed te kunnen beoordelen ook. Verzegelde producten zoals muziek en films moeten verzegeld blijven. Als je het product terugstuurt, moet de verkoper binnen 14 dagen het betaalde bedrag terugstorten
Je hoeft nooit meer dan 50% van het aankoopbedrag te voldoen, maar daar houden veel verkopers zich niet aan. Veel bedrijven vragen om alles te betalen, voordat het product wordt toegezonden of de dienst wordt geleverd. Als je dit niet doet loop je het risico dat er niet wordt geleverd. Tenzij het nadrukkelijk is afgesproken, hoef je niet meer dan 50% aan te betalen. Dit mag niet in de algemene voorwaarden staan.
Er zijn een aantal uitzonderingen waarbij je niet kunt herroepen. Als je bijvoorbeeld een reis of hotel boekt, een maatwerkproduct bestelt of een bederfelijk product koopt, dan kun je niet retour zenden of annuleren.
Als je het product in een winkel kocht, heb je het dus kunnen bekijken (of passen) voor de aankoop. Dan heb je normaal gesproken geen bedenktermijn. Je bent dan eigenaar van het product. Veel winkels hebben wel een mogelijkheid om te ruilen of te herroepen. Dat staat dan in de algemene voorwaarden. Daar mag ook staan dat er annuleringskosten worden gerekend. Of dat je een waardebon krijgt in plaats van geld. Als er geen mogelijkheid tot ruilen of herroepen in de algemene voorwaarden staat, dan kun je niet ruilen of herroepen. Dat geldt dus ook als er geen algemene voorwaarden zijn.
Als je een gebrek ontdekt aan het product dat je kocht, gelden andere regels. Je kunt dan de verkoper daarop aanspreken. Je hebt daarvoor 2 maanden vanaf het moment dat je het gebrek ontdekte. De verkoper moet dan de kans krijgen om het gebrek te herstellen of het product te vervangen. De verkoper kiest in principe de oplossing. Natuurlijk mag je wel een goede oplossing verwachten. Als de verkoper het gebrek niet herstelt, dan kun je de koopovereenkomst waarschijnlijk ontbinden. De afspraken worden dan alsnog teruggedraaid en je krijgt je geld terug.
Kom je er met de verkoper of klantenservice niet uit? Gebruik deze voorbeeldbrief als belangrijke (eerste) stap bij het oplossen van jouw juridische hulpvraag. Je leest stap-voor-stap hoe je de brief gemakkelijk en snel kunt invullen op basis van jouw situatie.
Onze juristen staan altijd voor je klaar bij een juridische hulpvraag. Maar soms wil je gewoon meteen weten waar je aan toe bent. Met onze gratis adviestools krijg je direct informatie en advies over verschillende juridische onderwerpen.
Rechtsbijstandverzekering bij Interpolis, Centraal Beheer, FBTO, Avéro Achmea of InShared? Meld je zaak. Onze juristen staan voor je klaar.
LegalGuard geeft snel juridisch advies voor een vast laag tarief.