In dit artikel leest u onder welke voorwaarden u een aankoop kunt annuleren en de verkoper het product moet terugnemen als u dat bij nader inzien toch niet wil hebben.
U heeft een nieuwe spijkerbroek gekocht. Maar als u thuis met uw nieuwe broek voor de spiegel staat, bent u niet zo enthousiast meer. U wilt weten of u van de koop kunt afzien.
Steeds vaker bestellen consumenten online. Net als bij telefonische aankopen of via een catalogus noemen we dit 'koop op afstand'. Bij een koop op afstand heeft u als consument meer rechten dan bij een koop in een winkel. Dit geldt bij de bestelling van een product, maar ook van een dienst.
Als u het product niet van tevoren heeft kunnen bekijken, dan heeft u volgens de wet het recht om de overeenkomst te herroepen. Dat houdt in dat u de afspraken terugdraait. U heeft na de levering van de kast 14 dagen bedenktijd om de verkoper te laten weten dat u de overeenkomst wilt herroepen. De verkoper van online producten moet bij de bestelling al aangeven hoe en hoe lang u kunt herroepen. Doet hij dit niet, dan geldt een bedenktijd van 12 maanden.
Herroepen mag natuurlijk alleen als u het product niet zo heeft gebruikt waardoor het in waarde is verminderd. Bekijken mag u het product wel, uit de verpakking halen en aanzetten om het goed te kunnen beoordelen ook. Verzegelde producten zoals muziek en films moeten verzegeld blijven. Als u het product terugstuurt, moet de verkoper binnen 14 dagen het betaalde bedrag terugstorten
U hoeft nooit meer dan 50% van het aankoopbedrag te voldoen, maar daar houden veel verkopers zich niet aan. Veel bedrijven vragen om alles te betalen, voordat het product wordt toegezonden of de dienst wordt geleverd. Als u dit niet doet loopt u het risico dat er niet wordt geleverd. Tenzij het nadrukkelijk is afgesproken, hoeft u niet meer dan 50% aan te betalen. Dit mag niet in de algemene voorwaarden staan.
Er zijn een aantal uitzonderingen waarbij u niet kunt herroepen. Als u bijvoorbeeld een reis of hotel boekt, een maatwerkproduct bestelt of een bederfelijk product koopt, dan kunt u niet retour zenden of annuleren.
Als u het product in een winkel kocht, heeft u het dus kunnen bekijken (of passen) voor de aankoop. Dan heeft u normaal gesproken geen bedenktermijn. U bent dan eigenaar van het product. Veel winkels hebben wel een mogelijkheid om te ruilen of te herroepen. Dat staat dan in de algemene voorwaarden. Daar mag ook staan dat er annuleringskosten worden gerekend. Of dat u een waardebon krijgt in plaats van geld. Als er geen mogelijkheid tot ruilen of herroepen in de algemene voorwaarden staat, dan kunt u niet ruilen of herroepen. Dat geldt dus ook als er geen algemene voorwaarden zijn.
Als u een gebrek ontdekt aan het product dat u kocht, gelden andere regels. U kunt dan de verkoper daarop aanspreken. U heeft daarvoor 2 maanden vanaf het moment dat u het gebrek ontdekte. De verkoper moet dan de kans krijgen om het gebrek te herstellen of het product te vervangen. De verkoper kiest in principe de oplossing. Natuurlijk mag u wel een goede oplossing verwachten. Als de verkoper het gebrek niet herstelt, dan kunt u de koopovereenkomst waarschijnlijk ontbinden. De afspraken worden dan alsnog teruggedraaid en u krijgt uw geld terug.
Komt u er met de verkoper of klantenservice niet uit? Gebruik deze voorbeeldbrief als belangrijke (eerste) stap bij het oplossen van uw juridische hulpvraag. U leest stap-voor-stap hoe u de brief gemakkelijk en snel kunt invullen op basis van uw situatie.
Onze juristen staan altijd voor u klaar bij een juridische hulpvraag. Maar soms wilt u gewoon meteen weten waar u aan toe bent. Onze gratis adviestools geven u direct informatie en advies over verschillende juridische onderwerpen.
Rechtsbijstandverzekering bij Interpolis, Centraal Beheer, FBTO of Avéro Achmea? Meld uw zaak. Onze juristen staan voor u klaar.
LegalGuard geeft snel juridisch advies voor een vast laag tarief.