Mijn aankoop is kapot binnen de garantietermijn

Voor veel verkochte artikelen geldt een garantietermijn. Daardoor heb je vaak recht op reparatie of vervanging als de aankoop binnen een bepaalde tijd kapot gaat. Hier gelden wel regels voor. In dit artikel lees je waar je recht op hebt als een product dat je kocht kapot gaat of gebreken vertoont.

Voorbeeld

Je kocht een halfjaar geleden een nieuwe gaming laptop. De laptop kostte € 2.000,-. Je bent een echte gamer en wilt de beste gaming ervaring. Op een dag slaat middenin een online game het beeldscherm op zwart. Je trekt aan de bel bij de webwinkel waar je de laptop kocht. De klantenservice vertelt je dat deze specifieke storing niet onder de garantie valt. De webshop kan niets voor je doen. Sta je nu met lege handen?

Mijn product is kapot gegaan en ik wil mijn geld terug

De online aankoop was korter dan 14 dagen geleden

Heb je nog herroepingsrecht?

Er zijn 2 routes die je kunt bewandelen. Omdat het product al gebruikt is, krijg je slechts in uitzonderlijke gevallen jouw volledige aankoopbedrag terug als je gebruik maakt van jouw herroepingsrecht. Wil je hier meer over weten, kijk dan hier. Je kunt er ook voor kiezen om herstel van het product te vragen.

De online aankoop was langer dan 14 dagen geleden

Neem contact op met de verkoper
Als je een goed werkend product wilt ontvangen dan is de eerste stap contact opnemen met de verkoper en het probleem melden. Doe dat zo spoedig mogelijk maar in ieder geval binnen 2 maanden nadat je het probleem ontdekt. Zorg er ook voor dat je kunt aantonen dat je het probleem bij de verkoper hebt gemeld door hierover bijvoorbeeld een e-mail naar de verkoper te sturen en de reactie op deze e mail of de automatische ontvangstbevestiging te bewaren.
Lost de verkoper het probleem niet op?
Dan is de volgende stap om na te gaan of je garantie kreeg bij de aankoop. En of dit probleem onder de garantievoorwaarden valt en binnen de looptijd van de garantie is ontstaan. In de garantievoorwaarden zal ook opgenomen zijn wie de garantie verstrekt heeft. Dit is ook degene waar je een beroep moet doen op de garantie. Dit zal over het algemeen de fabrikant of de verkoper zijn.
Valt jouw probleem niet onder een garantie?

Dan is het ook mogelijk dat je op grond van de wet recht hebt op reparatie of vervanging van het ondeugdelijke product. Dit is de derde stap. Een product moet namelijk voldoen aan de overeenkomst, waarbij je onder andere afhankelijk van het type product en de prijs bepaalde verwachtingen mag hebben. Voldoet het product niet aan deze verwachtingen, dan noemen we dat non-conformiteit. Om non-conformiteit aan te tonen, moet ook verdedigbaar zijn dat dit probleem op het moment van aflevering al in het product aanwezig was. Voor problemen die in de eerste 12 maanden na aflevering ontdekt worden, hoef je dit niet aan te tonen. In de wet wordt er namelijk vanuit gegaan dat problemen die binnen 12 maanden ontstaan er al waren op het moment van aflevering van het product.

Ingebrekestelling
Met een zogenoemde ingebrekestelling spreek je de verkoper aan op zijn verplichting om een goed product te leveren. Een voorbeeldbrief van een ingebrekestelling vind je hier.

De verkoper kijkt vervolgens of hij het probleem kan herstellen of dat hij het product moet vervangen. Het kan ook zijn dat de verkoper van mening is dat het product wel goed is. Is dit het geval, neem dan contact met ons op.

Mijn product is kapot gegaan en ik wil graag een werkend product

De online aankoop was korter dan 14 dagen geleden

Neem contact op met de verkoper
Wil je een goed werkend product ontvangen? Dan is de eerste stap contact opnemen met de verkoper en het probleem melden. Doe dat zo spoedig mogelijk maar in ieder geval binnen 2 maanden nadat je het probleem ontdekt. Zorg er ook voor dat je kunt aantonen dat je het probleem bij de verkoper hebt gemeld. Bijvoorbeeld door hierover een e-mail naar de verkoper te sturen en de reactie op deze e mail of de automatische ontvangstbevestiging te bewaren.
Lost de verkoper het probleem niet op?

Dan is de volgende stap om na te gaan of je garantie hebt gekregen bij de aankoop en of dit probleem onder de garantievoorwaarden valt en binnen de looptijd van de garantie is ontstaan. In de garantievoorwaarden zal ook opgenomen zijn wie de garantie verstrekt heeft. Dat is ook degene waar je een beroep moet doen op de garantie. Dit zal over het algemeen de fabrikant of de verkoper zijn.

Valt jouw probleem niet onder een garantie?

Dan is het ook mogelijk dat je op grond van de wet recht hebt op reparatie of vervanging van het ondeugdelijke product. Dit is de derde stap. Een product moet namelijk voldoen aan de overeenkomst, waarbij je onder andere afhankelijk van het type product en de prijs bepaalde verwachtingen mag hebben. Voldoet het product niet aan deze verwachtingen, dan noemen we dat non-conformiteit. Om non-conformiteit aan te tonen, moet ook verdedigbaar zijn dat dit probleem op het moment van aflevering al in het product aanwezig was. Voor problemen die in de eerste 12 maanden na aflevering ontdekt worden, hoef je dit niet aan te tonen. In de wet wordt er namelijk vanuit gegaan dat problemen die binnen 12 maanden ontstaan er al waren op het moment van aflevering van het product.

Ingebrekestelling
Met een zogenoemde ingebrekestelling spreek je de verkoper aan op zijn verplichting om een goed product te leveren. Een voorbeeldbrief van een ingebrekestelling vind je hier.

De verkoper kijkt vervolgens of hij het probleem kan herstellen of dat hij het product moet vervangen. Het kan ook zijn dat de verkoper van mening is dat het product wel goed is. Is dit het geval, neem dan contact met ons op.

Download onze voorbeeldbrief over: Herroepen online aankoop

Gebruik deze voorbeeldbrief als belangrijke (eerste) stap bij het oplossen van jouw juridische hulpvraag. Wij leggen stap-voor-stap uit hoe je de brief gemakkelijk en snel invult op basis van jouw situatie. 

Voorbeeldbrief: herroepen online aankoop DOCX, 23 kB Download

De online aankoop was langer dan 14 dagen geleden

Neem contact op met de verkoper
Je wil een goed werkend product ontvangen. De eerste stap is dan contact opnemen met de verkoper en het probleem melden. Doe dat zo spoedig mogelijk maar in ieder geval binnen 2 maanden nadat je het probleem ontdekt hebt. Zorg er ook voor dat je kunt aantonen dat je het probleem bij de verkoper meldde door hierover bijvoorbeeld een e-mail naar de verkoper te sturen en de reactie op deze e mail of de automatische ontvangstbevestiging te bewaren.
Lost de verkoper het probleem niet voor je op?
Dan is de volgende stap om na te gaan of je garantie kreeg bij je aankoop. En of dit probleem onder de garantievoorwaarden valt en binnen de looptijd van de garantie ontstond. In de garantievoorwaarden staat ook wie de garantie verstrekt heeft. Dit is ook degene waar je een beroep moet doen op de garantie. Dit is algemeen de fabrikant of de verkoper.
Valt jouw probleem niet onder een garantie?
Dan is het ook mogelijk dat je op grond van de wet recht hebt op herstel of vervanging van het product. Dit is de derde stap. Een product moet namelijk voldoen aan de overeenkomst. Daarbij mag je afhankelijk van het type product en de prijs bepaalde verwachtingen hebben. Voldoet het product niet aan deze verwachtingen, dan noemen we dat non-conformiteit. Om non-conformiteit aan te tonen, moet ook verdedigbaar zijn dat dit probleem op het moment van aflevering al in het product aanwezig was. Voor problemen die in de eerste 12 maanden na aflevering ontdekt worden, hoef je dit niet aan te tonen. In de wet wordt er namelijk vanuit gegaan dat problemen die binnen 12 maanden ontstaan er al waren op het moment van af levering van het product.
Ingebrekestelling
Met een ingebrekestelling kun je de verkoper aanspreken op zijn verplichting om een goed product te leveren. Een voorbeeldbrief van een ingebrekestelling vind je hier. De verkoper kijkt vervolgens of hij het probleem kan herstellen of dat hij het product moet vervangen. Het kan ook zijn dat de verkoper van mening is dat het product wel goed is. Is dit het geval, neem dan contact met ons op.