Voor veel verkochte artikelen geldt een garantietermijn. Daardoor heb je vaak recht op reparatie of vervanging als de aankoop binnen een bepaalde tijd kapot gaat. Hier gelden wel regels voor. In dit artikel lees je waar je recht op hebt als een product dat je kocht kapot gaat of gebreken vertoont.
Je kocht een halfjaar geleden een nieuwe gaming laptop. De laptop kostte € 2.000,-. Je bent een echte gamer en wilt de beste gaming ervaring. Op een dag slaat middenin een online game het beeldscherm op zwart. Je trekt aan de bel bij de webwinkel waar je de laptop kocht. De klantenservice vertelt je dat deze specifieke storing niet onder de garantie valt. De webshop kan niets voor je doen. Sta je nu met lege handen?
Er zijn 2 routes die je kunt bewandelen. Omdat het product al gebruikt is, krijg je slechts in uitzonderlijke gevallen jouw volledige aankoopbedrag terug als je gebruik maakt van jouw herroepingsrecht. Wil je hier meer over weten, kijk dan hier. Je kunt er ook voor kiezen om herstel van het product te vragen.
Dan is het ook mogelijk dat je op grond van de wet recht hebt op reparatie of vervanging van het ondeugdelijke product. Dit is de derde stap. Een product moet namelijk voldoen aan de overeenkomst, waarbij je onder andere afhankelijk van het type product en de prijs bepaalde verwachtingen mag hebben. Voldoet het product niet aan deze verwachtingen, dan noemen we dat non-conformiteit. Om non-conformiteit aan te tonen, moet ook verdedigbaar zijn dat dit probleem op het moment van aflevering al in het product aanwezig was. Voor problemen die in de eerste 12 maanden na aflevering ontdekt worden, hoef je dit niet aan te tonen. In de wet wordt er namelijk vanuit gegaan dat problemen die binnen 12 maanden ontstaan er al waren op het moment van aflevering van het product.
Dan is de volgende stap om na te gaan of je garantie hebt gekregen bij de aankoop en of dit probleem onder de garantievoorwaarden valt en binnen de looptijd van de garantie is ontstaan. In de garantievoorwaarden zal ook opgenomen zijn wie de garantie verstrekt heeft. Dat is ook degene waar je een beroep moet doen op de garantie. Dit zal over het algemeen de fabrikant of de verkoper zijn.
Dan is het ook mogelijk dat je op grond van de wet recht hebt op reparatie of vervanging van het ondeugdelijke product. Dit is de derde stap. Een product moet namelijk voldoen aan de overeenkomst, waarbij je onder andere afhankelijk van het type product en de prijs bepaalde verwachtingen mag hebben. Voldoet het product niet aan deze verwachtingen, dan noemen we dat non-conformiteit. Om non-conformiteit aan te tonen, moet ook verdedigbaar zijn dat dit probleem op het moment van aflevering al in het product aanwezig was. Voor problemen die in de eerste 12 maanden na aflevering ontdekt worden, hoef je dit niet aan te tonen. In de wet wordt er namelijk vanuit gegaan dat problemen die binnen 12 maanden ontstaan er al waren op het moment van aflevering van het product.
Gebruik deze voorbeeldbrief als belangrijke (eerste) stap bij het oplossen van jouw juridische hulpvraag. Wij leggen stap-voor-stap uit hoe je de brief gemakkelijk en snel invult op basis van jouw situatie.