Mijn aankoop is kapot binnen de garantietermijn

Voor veel verkochte artikelen geldt een garantietermijn. Daardoor heeft u vaak recht op reparatie of vervanging als de aankoop binnen een bepaalde tijd kapot gaat. Hier gelden wel regels voor. In dit artikel leest u waar u recht op heeft als een product dat u kocht kapot gaat of gebreken vertoont.

Voorbeeld

U kocht een halfjaar geleden een nieuwe gaming laptop. De laptop kostte € 2.000,-. U bent een echte gamer en wilt de beste gaming ervaring. Op een dag slaat middenin een online game. het beeldscherm op zwart. U trekt aan de bel bij de webwinkel waar u de laptop kocht. De klantenservice vertelt u dat deze specifieke storing niet onder de garantie valt. De webshop kan niets voor u doen. Staat u nu met lege handen?

Mijn product is kapot gegaan en ik wil mijn geld terug

De online aankoop was korter dan 14 dagen geleden

Heeft u nog herroepingsrecht?

Er zijn 2 routes die u kunt bewandelen. Omdat het product al gebruikt is, krijgt u slechts in uitzonderlijke gevallen uw volledige aankoopbedrag terug als u gebruik maakt van uw herroepingsrecht. Wilt u hier meer over weten, kijk dan hier. U kunt er ook voor kiezen om herstel van het product te vragen.

De online aankoop was langer dan 14 dagen geleden

Neem contact op met de verkoper
Wilt u een goed werkend product ontvangen dan is de eerste stap contact opnemen met de verkoper en het probleem melden. Doe dat zo spoedig mogelijk maar in ieder geval binnen 2 maanden nadat u het probleem ontdekt heeft. Zorg er ook voor dat u kunt aantonen dat u het probleem bij de verkoper hebt gemeld door hierover bijvoorbeeld een e-mail naar de verkoper te sturen en de reactie op deze e mail of de automatische ontvangstbevestiging te bewaren.
Lost de verkoper het probleem niet voor u op?
Dan is de volgende stap om na te gaan of u garantie heeft gekregen bij uw aankoop en of dit probleem onder de garantievoorwaarden valt en binnen de looptijd van de garantie is ontstaan. In de garantievoorwaarden zal ook opgenomen zijn wie u de garantie verstrekt heeft. Dit is ook degene waar u een beroep moet doen op de garantie. Dit zal over het algemeen de fabrikant of de verkoper zijn.
Valt uw probleem niet onder een garantie?

Dan is het ook mogelijk dat u op grond van de wet recht hebt op reparatie of vervanging van het ondeugdelijke product. Dit is de derde stap. Een product moet namelijk voldoen aan de overeenkomst die u hebt gesloten, waarbij u onder andere afhankelijk van het type product en de prijs bepaalde verwachtingen mag hebben. Voldoet het product niet aan deze verwachting en, dan noemen we dat non-conformiteit. Om non-conformiteit aan te tonen, moet ook verdedigbaar zijn dat dit probleem op het moment van aflevering al in het product aanwezig was. Voor problemen die in de eerste 12 maanden na aflevering ontdekt worden, hoeft u dit niet aan te tonen. In de wet wordt er namelijk vanuit gegaan dat problemen die binnen 12 maanden ontstaan er al waren op het moment van af levering van het product.

Ingebrekestelling
Middels een zogenoemde ingebrekestelling kunt u de verkoper aanspreken op zijn verplichting om een goed product aan u te leveren. Een voorbeeldbrief van een ingebrekestelling vindt u hier.

De verkoper kijkt vervolgens of hij het probleem kan herstellen of dat hij het product moet vervangen. Het kan ook zijn dat de verkoper van mening is dat het product wel goed is. Is dit het geval, neem dan contact met ons op.

Mijn product is kapot gegaan en ik wil graag een werkend product

De online aankoop was korter dan 14 dagen geleden

Neem contact op met de verkoper
Wilt u een goed werkend product ontvangen dan is de eerste stap contact opnemen met de verkoper en het probleem melden. Doe dat zo spoedig mogelijk maar in ieder geval binnen 2 maanden nadat u het probleem ontdekt heeft. Zorg er ook voor dat u kunt aantonen dat u het probleem bij de verkoper hebt gemeld door hierover bijvoorbeeld een e-mail naar de verkoper te sturen en de reactie op deze e mail of de automatische ontvangstbevestiging te bewaren.
Lost de verkoper het probleem niet voor u op?

Dan is de volgende stap om na te gaan of u garantie heeft gekregen bij uw aankoop en of dit probleem onder de garantievoorwaarden valt en binnen de looptijd van de garantie is ontstaan. In de garantievoorwaarden zal ook opgenomen zijn wie u de garantie verstrekt heeft. Dit is ook degene waar u een beroep moet doen op de garantie. Dit zal over het algemeen de fabrikant of de verkoper zijn.

Valt uw probleem niet onder een garantie?

Dan is het ook mogelijk dat u op grond van de wet recht hebt op reparatie of vervanging van het ondeugdelijke product. Dit is de derde stap. Een product moet namelijk voldoen aan de overeenkomst die u hebt gesloten, waarbij u onder andere afhankelijk van het type product en de prijs bepaalde verwachtingen mag hebben. Voldoet het product niet aan deze verwachting en, dan noemen we dat non-conformiteit. Om non-conformiteit aan te tonen, moet ook verdedigbaar zijn dat dit probleem op het moment van aflevering al in het product aanwezig was. Voor problemen die in de eerste 12 maanden na aflevering ontdekt worden, hoeft u dit niet aan te tonen. In de wet wordt er namelijk vanuit gegaan dat problemen die binnen 12 maanden ontstaan er al waren op het moment van af levering van het product.

Ingebrekestelling
Middels een zogenoemde ingebrekestelling kunt u de verkoper aanspreken op zijn verplichting om een goed product aan u te leveren. Een voorbeeldbrief van een ingebrekestelling vindt u hier.

De verkoper kijkt vervolgens of hij het probleem kan herstellen of dat hij het product moet vervangen. Het kan ook zijn dat de verkoper van mening is dat het product wel goed is. Is dit het geval, neem dan contact met ons op.

Download onze voorbeeldbrief over: Herroepen online aankoop

Gebruik deze voorbeeldbrief als belangrijke (eerste) stap bij het oplossen van uw juridische hulpvraag. Wij leggen u stap-voor-stap uit hoe u de brief gemakkelijk en snel kunt invullen op basis van uw situatie en gegevens. 

Voorbeeldbrief: herroepen online aankoop DOCX, 23 kB Download

De online aankoop was langer dan 14 dagen geleden

Neem contact op met de verkoper
Wilt u een goed werkend product ontvangen dan is de eerste stap contact opnemen met de verkoper en het probleem melden. Doe dat zo spoedig mogelijk maar in ieder geval binnen 2 maanden nadat u het probleem ontdekt heeft. Zorg er ook voor dat u kunt aantonen dat u het probleem bij de verkoper hebt gemeld door hierover bijvoorbeeld een e-mail naar de verkoper te sturen en de reactie op deze e mail of de automatische ontvangstbevestiging te bewaren.
Lost de verkoper het probleem niet voor u op?
Dan is de volgende stap om na te gaan of u garantie heeft gekregen bij uw aankoop en of dit probleem onder de garantievoorwaarden valt en binnen de looptijd van de garantie is ontstaan. In de garantievoorwaarden zal ook opgenomen zijn wie u de garantie verstrekt heeft. Dit is ook degene waar u een beroep moet doen op de garantie. Dit zal over het algemeen de fabrikant of de verkoper zijn.
Valt uw probleem niet onder een garantie?
Dan is het ook mogelijk dat u op grond van de wet recht hebt op herstel of vervanging van het product. Dit is de derde stap. Een product moet namelijk voldoen aan de overeenkomst die u hebt gesloten, waarbij u onder andere afhankelijk van het type product en de prijs bepaalde verwachtingen mag hebben. Voldoet het product niet aan deze verwachting en, dan noemen we dat non-conformiteit. Om non-conformiteit aan te tonen, moet ook verdedigbaar zijn dat dit probleem op het moment van aflevering al in het product aanwezig was. Voor problemen die in de eerste 12 maanden na aflevering ontdekt worden, hoeft u dit niet aan te tonen. In de wet wordt er namelijk vanuit gegaan dat problemen die binnen 12 maanden ontstaan er al waren op het moment van af levering van het product.
Ingebrekestelling
Middels een zogenoemde ingebrekestelling kunt u de verkoper aanspreken op zijn verplichting om een goed product aan u te leveren. Een voorbeeldbrief van een ingebrekestelling vindt u hier. De verkoper kijkt vervolgens of hij het probleem kan herstellen of dat hij het product moet vervangen. Het kan ook zijn dat de verkoper van mening is dat het product wel goed is. Is dit het geval, neem dan contact met ons op.