Voor veel verkochte artikelen geldt een garantietermijn. Daardoor heeft u vaak recht op reparatie of vervanging als de aankoop binnen een bepaalde tijd kapot gaat. Hier gelden wel regels voor. In dit artikel leest u waar u recht op heeft als een product dat u kocht kapot gaat of gebreken vertoont.
U kocht een halfjaar geleden een nieuwe gaming laptop. De laptop kostte € 2.000,-. U bent een echte gamer en wilt de beste gaming ervaring. Op een dag slaat middenin een online game. het beeldscherm op zwart. U trekt aan de bel bij de webwinkel waar u de laptop kocht. De klantenservice vertelt u dat deze specifieke storing niet onder de garantie valt. De webshop kan niets voor u doen. Staat u nu met lege handen?
Er zijn 2 routes die u kunt bewandelen. Omdat het product al gebruikt is, krijgt u slechts in uitzonderlijke gevallen uw volledige aankoopbedrag terug als u gebruik maakt van uw herroepingsrecht. Wilt u hier meer over weten, kijk dan hier. U kunt er ook voor kiezen om herstel van het product te vragen.
Dan is het ook mogelijk dat u op grond van de wet recht hebt op reparatie of vervanging van het ondeugdelijke product. Dit is de derde stap. Een product moet namelijk voldoen aan de overeenkomst die u hebt gesloten, waarbij u onder andere afhankelijk van het type product en de prijs bepaalde verwachtingen mag hebben. Voldoet het product niet aan deze verwachting en, dan noemen we dat non-conformiteit. Om non-conformiteit aan te tonen, moet ook verdedigbaar zijn dat dit probleem op het moment van aflevering al in het product aanwezig was. Voor problemen die in de eerste 12 maanden na aflevering ontdekt worden, hoeft u dit niet aan te tonen. In de wet wordt er namelijk vanuit gegaan dat problemen die binnen 12 maanden ontstaan er al waren op het moment van af levering van het product.
Dan is de volgende stap om na te gaan of u garantie heeft gekregen bij uw aankoop en of dit probleem onder de garantievoorwaarden valt en binnen de looptijd van de garantie is ontstaan. In de garantievoorwaarden zal ook opgenomen zijn wie u de garantie verstrekt heeft. Dit is ook degene waar u een beroep moet doen op de garantie. Dit zal over het algemeen de fabrikant of de verkoper zijn.
Dan is het ook mogelijk dat u op grond van de wet recht hebt op reparatie of vervanging van het ondeugdelijke product. Dit is de derde stap. Een product moet namelijk voldoen aan de overeenkomst die u hebt gesloten, waarbij u onder andere afhankelijk van het type product en de prijs bepaalde verwachtingen mag hebben. Voldoet het product niet aan deze verwachting en, dan noemen we dat non-conformiteit. Om non-conformiteit aan te tonen, moet ook verdedigbaar zijn dat dit probleem op het moment van aflevering al in het product aanwezig was. Voor problemen die in de eerste 12 maanden na aflevering ontdekt worden, hoeft u dit niet aan te tonen. In de wet wordt er namelijk vanuit gegaan dat problemen die binnen 12 maanden ontstaan er al waren op het moment van af levering van het product.
Gebruik deze voorbeeldbrief als belangrijke (eerste) stap bij het oplossen van uw juridische hulpvraag. Wij leggen u stap-voor-stap uit hoe u de brief gemakkelijk en snel kunt invullen op basis van uw situatie en gegevens.