Het moment waarop de aannemer aangeeft dat het werk klaar is, is een belangrijk moment. De wet koppelt daar namelijk verschillende gevolgen aan. In dit artikel lees je wat er van jou verwacht wordt op het moment dat het werk aan je woning klaar is.
Je kijkt al even uit naar het moment waarop jouw nieuwbouwwoning klaar is. Eindelijk is het moment daar. De aannemer nodigt je uit om de sleutels in ontvangst te nemen en het werk te beoordelen. Dit moment noemen we de oplevering . Een bijzonder moment! Maar wat wordt er eigenlijk van je verwacht?
Is de bouw of verbouwing van jouw woning klaar? Dan is het belangrijk om het werk, voordat je dit in gebruik neemt, goed te controleren. Dat geldt voor een nieuwbouwwoning waarvan je de sleutels krijgt, maar bijvoorbeeld ook voor de verbouwing van je bestaande woning of voor de renovatie van je badkamer of keuken.
De oplevering is het moment waarop de aannemer aangeeft dat het werk klaar is en met jou het werk naloopt. Geef het tijdens de oplevering duidelijk aan als je ergens ontevreden over bent. En leg ook schriftelijk vast waar je ontevreden over bent. Je legt dit vast in een document dat we het proces-verbaal van oplevering noemen. Voor alle punten (gebreken) in het proces-verbaal van oplevering is de aannemer namelijk na de oplevering nog wel aansprakelijk. Heeft jouw aannemer geen proces-verbaal van oplevering bij zich? Geef dan zelf zo snel mogelijk de punten waar je niet tevreden over bent schriftelijk aan je aannemer door. Je kunt er ook voor kiezen om samen ter plaatse alle punten op te schrijven. Zet hier dan samen met je aannemer de datum en een handtekening op.
Een deskundige is een ervaren persoon die met jou naar de werkzaamheden van de aannemer kijkt. De kosten hiervoor moet je wel zelf betalen.
Sommige aannemers lopen het werk niet samen met je na. Er is dan geen formele oplevering . Het moment waarop je het werk in gebruik neemt, geldt dan als oplevering. Zijn er punten waarover je niet tevreden bent, geef die dan zo snel mogelijk schriftelijk aan je aannemer door. En doe dit bij voorkeur nog voordat je het werk zelf in gebruik neemt!
Welke termijn redelijk is hangt af van de aard en de ernst van het gebrek. Een algemene redelijke termijn is daarom niet te geven. Het is mogelijk dat hierover afspraken in de algemene voorwaarden staan. Algemene voorwaarden zijn niet zomaar van toepassing. Dat moeten de partijen samen afspreken. Vaak staat dit dan in de (aannemings)overeenkomst. Controleer ook de kleine lettertjes van de overeenkomst goed. Ook is het nodig dat je kennis hebt kunnen nemen van deze algemene voorwaarden. Dit wordt ook wel de informatieplicht genoemd.
Ontdek je na de oplevering nog gebreken? Meld die dan zo snel mogelijk. Als je gebreken te laat meldt, heb je mogelijk geen recht meer hebt op herstel of op vergoeding van eventuele (gevolg)schade. De aannemer is bijvoorbeeld niet aansprakelijk voor gebreken die bij de oplevering al zichtbaar waren, maar je niet (aantoonbaar) over hebt geklaagd.. Het is belangrijk dat je kunt bewijzen dat je de gebreken op tijd bij je aannemer hebt gemeld. Daarom adviseren wij je gebreken altijd zo snel mogelijk schriftelijk te melden. Het staat je natuurlijk vrij om eerst hierover met je aannemer in gesprek te gaan. Het is dan wel verstandig om toch nog even schriftelijk te bevestigen welke punten je hebt gemeld en wat je daar samen over hebt afgesproken.
Je hebt na het ontdekken van het gebrek aan je woning 2 jaar de tijd om er met de aannemer uit te komen. Deze termijn loopt vanaf het moment dat je het gebrek ontdekt en dit bekend hebt gemaakt bij de aannemer. Meld je het gebrek niet binnen 2 jaar na ontdekking daarvan bij de aannemer? Dan heb je geen recht meer op een oplossing omdat je vordering is verjaard. Wij kunnen je helpen om verjaring te voorkomen.
Meld je zaak gerust bij ons. Onze juristen helpen je graag verder.