Is je vlucht geannuleerd? Dat is heel vervelend. Misschien mis je nu vakantietijd waar je zo lang naar uitkeek. Of komt je niet op tijd thuis na een lange reis. Gelukkig krijg je in veel gevallen een schadevergoeding. Ontdek waar je recht op hebt en hoe je een vergoeding claimt als je vlucht geannuleerd wordt.
Je staat op het punt om van je welverdiende zomervakantie te gaan genieten. Je koffer is gepakt en je staat al bijna klaar om naar Schiphol te gaan. Dan krijg je van de vliegtuigmaatschappij het slechte nieuws: je vlucht is geannuleerd. Je ziet je hele vakantie in het water vallen. Heb je recht op een vervangende vlucht of andere vergoeding?
Je rechten bij een geannuleerde vlucht zijn geregeld in de Europese wet (261/2004). Je kun gebruik maken van deze rechten als:
Als je vlucht geannuleerd is kun je 3 soorten vergoeding claimen bij de luchtvaartmaatschappij. Deze vergoedingen zijn:
Een vliegmaatschappij mag een vlucht helaas altijd annuleren. Je hebt dan in ieder geval recht op terugbetaling van het vliegticket of een vervangende vlucht.
Als je vlucht wordt geannuleerd, moet de luchtvaartmaatschappij een vervangende vlucht aanbieden. De vervangende vlucht moet een redelijk alternatief zijn voor de vlucht die niet doorging. Het is helaas niet altijd duidelijk wat ‘redelijk’ is en wat niet. Juridisch gezien hoeft de luchtvaartmaatschappij geen rekening te houden met wat redelijk is voor de passagier. Een redelijk alternatief is bijvoorbeeld:
Bovenstaande is redelijk, ook al mis je hierdoor bijvoorbeeld een afspraak of evenement waar je de reis voor maakt. Kom je door de vervangende vlucht meer dan 5 uur later op de plaats van bestemming? Dan mag je dit alternatief afwijzen en het bedrag van je vliegticket terugvragen. Als het alternatief wel redelijk was, dan kun je helaas geen extra kosten voor een andere vlucht eisen.
Biedt de luchtvaartmaatschappij geen alternatieve vlucht aan, of is het alternatief niet redelijk? Dan kun je zelf een alternatieve vlucht boeken. Je hebt recht op vergoeding van de kosten voor deze alternatieve vlucht. Heb je het bedrag van de oorspronkelijke ticketprijs al van de vliegmaatschappij teruggekregen? Dan mag die het bedrag aftrekken van de kosten voor de vervangende vlucht. Let er bij de alternatieve vlucht op dat deze zoveel mogelijk vergelijkbaar is. Dus naar dezelfde bestemming en in dezelfde vliegklasse.
Bij annulering van een vlucht kun je soms ook vertragingscompensatie krijgen. Als je aan alle voorwaarden voldoet kunt u compensatie claimen tot €600,-.
Om vertragingscompensatie te eisen van de luchtvaartmaatschappij moet je aan een aantal voorwaarden voldoen.
Zoek in onderstaand schema de hoogte van het bedrag van de vergoeding als je vlucht geannuleerd is.
Vliegafstand |
Compensatie |
Tot 1.500 km |
€ 250,- |
1.500 km of meer binnen de Europese Unie |
€ 400,- |
1.500 tot 3.500 km* |
€ 400,- |
Meer dan 3.500 km* |
€ 600,- |
* met een vertrek of aankomst buiten de Europese Unie |
|
Soms moet je extra kosten maken door de annulering. In de Europese regels staat duidelijk welke zaken de luchtvaartmaatschappij moet regelen. Soms regelt de luchtvaartmaatschappij niet al deze zaken. Je kunt dan zelf kosten maken die de luchtvaartmaatschappij later moet vergoeden. Je hebt altijd recht op vergoeding van deze extra kosten, ook al is er sprake van buitengewone omstandigheden.
Voor de vergoeding van extra kosten is het belangrijk dat je gespecificeerde bonnen hebt. Een pinbon of een bankafschrift is niet voldoende. Ook voor landen waar het niet gebruikelijk is dat je een bonnetje krijgt, blijft deze eis staan.
Extra kosten die je na een geannuleerde vlucht maakt, worden alleen vergoed als die redelijk, noodzakelijk en passend zijn. Je hoeft voor het eten niet naar een snackbar te gaan. Je mag echter ook niet eten in een sterrenrestaurant. Kom je in de situatie dat je een dure hotelkamer moet boeken, omdat er geen andere opties zijn? Verzamel dan zoveel mogelijk bewijs. Bijvoorbeeld screenshots van boekingswebsites die laten dat er geen goedkoper alternatief was.
Voor de vergoeding van extra kosten geldt: alles of niets. Als je onredelijke kosten maakt, krijg je niets vergoed. Dus ook geen gedeeltelijke vergoeding tot een bedrag wat wel redelijk zou zijn.
Als je vlucht wordt geannuleerd moet je soms ook andere extra kosten maken. Je mist bijvoorbeeld een geplande excursie. Of je mist een overnachting in een geboekt hotel. Deze kosten zijn gevolgschade en hoeft de vliegmaatschappij niet te vergoeden. Het is daarom vaak moeilijk of zelfs onmogelijk om gevolgschade te verhalen.
Soms biedt een luchtvaartmaatschappij een voucher aan in plaats van geld. Deze voucher is vaak meer waard dan waar je recht op hebt. Als je regelmatig met dezelfde luchtvaartmaatschappij vliegt, kan een voucher interessant zijn. De luchtvaartmaatschappij mag dit aanbieden, maar je hoeft hier niet akkoord mee te gaan. Je kunt namelijk niet later nog een vergoeding in geldt eisen nadat je een voucher accepteert.
Gebruik deze gratis voorbeeldbrief om uw vergoeding te regelen.