Vlucht geannuleerd, waar heb ik recht op?

Is je vlucht geannuleerd? Dat is heel vervelend. Misschien mis je nu vakantietijd waar je zo lang naar uitkeek. Of komt je niet op tijd thuis na een lange reis. Gelukkig krijg je in veel gevallen een schadevergoeding. Ontdek waar je recht op hebt en hoe je een vergoeding claimt als je vlucht geannuleerd wordt.

Voorbeeld

Je staat op het punt om van je welverdiende zomervakantie te gaan genieten. Je koffer is gepakt en je staat al bijna klaar om naar Schiphol te gaan. Dan krijg je van de vliegtuigmaatschappij het slechte nieuws: je vlucht is geannuleerd. Je ziet je hele vakantie in het water vallen. Heb je recht op een vervangende vlucht of andere vergoeding?

Je rechten bij een geannuleerde vlucht zijn geregeld in de Europese wet (261/2004). Je kun gebruik maken van deze rechten als:

  1. Je vlucht vertrekt vanuit de Europese Unie. Of:
  2. Je vliegt van buiten de Europese Unie naar een plaats binnen de Europese Unie met een Europese luchtvaartmaatschappij.

Schadeclaim bij geannuleerde vlucht

Als je vlucht geannuleerd is kun je 3 soorten vergoeding claimen bij de luchtvaartmaatschappij. Deze vergoedingen zijn:

  • Terugbetaling van de ticketprijs of vergoeding van de vervangende vlucht
  • Vertragingscompensatie
  • Extra gemaakte kosten

Vergoeding van de ticketprijs als de vlucht geannuleerd is

Een vliegmaatschappij mag een vlucht helaas altijd annuleren. Je hebt dan in ieder geval recht op terugbetaling van het vliegticket of een vervangende vlucht.

Krijg ik een vervangende vlucht na annulering?

Als je vlucht wordt geannuleerd, moet de luchtvaartmaatschappij een vervangende vlucht aanbieden. De vervangende vlucht moet een redelijk alternatief zijn voor de vlucht die niet doorging. Het is helaas niet altijd duidelijk wat ‘redelijk’ is en wat niet. Juridisch gezien hoeft de luchtvaartmaatschappij geen rekening te houden met wat redelijk is voor de passagier. Een redelijk alternatief is bijvoorbeeld:

  • de eerstvolgende beschikbare vlucht.
  • een vervangende vlucht waardoor je binnen 24 uur alsnog op plaats van bestemming bent.

Bovenstaande is redelijk, ook al mis je hierdoor bijvoorbeeld een afspraak of evenement waar je de reis voor maakt. Kom je door de vervangende vlucht meer dan 5 uur later op de plaats van bestemming? Dan mag je dit alternatief afwijzen en het bedrag van je vliegticket terugvragen. Als het alternatief wel redelijk was, dan kun je helaas geen extra kosten voor een andere vlucht eisen.

Biedt de luchtvaartmaatschappij geen alternatieve vlucht aan, of is het alternatief niet redelijk? Dan kun je zelf een alternatieve vlucht boeken. Je hebt recht op vergoeding van de kosten voor deze alternatieve vlucht. Heb je het bedrag van de oorspronkelijke ticketprijs al van de vliegmaatschappij teruggekregen? Dan mag die het bedrag aftrekken van de kosten voor de vervangende vlucht. Let er bij de alternatieve vlucht op dat deze zoveel mogelijk vergelijkbaar is. Dus naar dezelfde bestemming en in dezelfde vliegklasse.

Vertragingscompensatie bij geannuleerde vlucht

Bij annulering van een vlucht kun je soms ook vertragingscompensatie krijgen. Als je aan alle voorwaarden voldoet kunt u compensatie claimen tot €600,-.
Om vertragingscompensatie te eisen van de luchtvaartmaatschappij moet je aan een aantal voorwaarden voldoen.

  1. De vlucht is minder dan 14 dagen voor vertrek geannuleerd. Hierbij wordt gerekend met 14 keer 24 uur. Als de vlucht langer dan 14 dagen voor vertrek is geannuleerd, heb je geen recht op compensatie.
  2. De vertragingstijd is lang genoeg. Soms regelt de luchtvaartmaatschappij een vervangende vlucht. Of je doet dit zelf. Als de vervangende vlucht niet voor veel vertraging zorgt, heb je geen recht op compensatie. Neem contact met ons op om te laten controleren of je met jouw vervangende vlucht recht hebt op compensatie.
  3. Er mogen geen buitengewone omstandigheden zijn. Denk bijvoorbeeld aan het weer, stakingen van luchthavenpersoneel of een veiligheidsincident op de luchthaven.

Overzicht vergoedingen bij geannuleerde vluchten

Zoek in onderstaand schema de hoogte van het bedrag van de vergoeding als je vlucht geannuleerd is.

Vliegafstand

Compensatie

Tot 1.500 km

€ 250,-

1.500 km of meer binnen de Europese Unie

€ 400,-

1.500 tot 3.500 km*

€ 400,-

Meer dan 3.500 km*

€ 600,-

* met een vertrek of aankomst buiten de Europese Unie

 

Vergoeding van extra gemaakte kosten bij annulering

Soms moet je extra kosten maken door de annulering. In de Europese regels staat duidelijk welke zaken de luchtvaartmaatschappij moet regelen. Soms regelt de luchtvaartmaatschappij niet al deze zaken. Je kunt dan zelf kosten maken die de luchtvaartmaatschappij later moet vergoeden. Je hebt altijd recht op vergoeding van deze extra kosten, ook al is er sprake van buitengewone omstandigheden.

  • Eten en drinken, in redelijke verhouding tot de wachttijd. Vergoeding van alcoholische dranken is nooit verplicht;
  • Een hotelovernachting wanneer je 1 of meer nachten langer moet blijven;
  • Vervoer tussen de luchthaven en het hotel en weer terug. Hier heb je alleen recht op als je al op de luchthaven was toen de vlucht werd geannuleerd. En je in een hotel moet overnachten;
  • 2 gratis telefoongesprekken. Deze gesprekken moeten wel in het teken van de vertraging staan.

Voor de vergoeding van extra kosten is het belangrijk dat je gespecificeerde bonnen hebt. Een pinbon of een bankafschrift is niet voldoende. Ook voor landen waar het niet gebruikelijk is dat je een bonnetje krijgt, blijft deze eis staan.

Kosten moeten redelijk, noodzakelijk en passend zijn

Extra kosten die je na een geannuleerde vlucht maakt, worden alleen vergoed als die redelijk, noodzakelijk en passend zijn. Je hoeft voor het eten niet naar een snackbar te gaan. Je mag echter ook niet eten in een sterrenrestaurant. Kom je in de situatie dat je een dure hotelkamer moet boeken, omdat er geen andere opties zijn? Verzamel dan zoveel mogelijk bewijs. Bijvoorbeeld screenshots van boekingswebsites die laten dat er geen goedkoper alternatief was.
Voor de vergoeding van extra kosten geldt: alles of niets. Als je onredelijke kosten maakt, krijg je niets vergoed. Dus ook geen gedeeltelijke vergoeding tot een bedrag wat wel redelijk zou zijn.

Verhalen van andere kosten

Als je vlucht wordt geannuleerd moet je soms ook andere extra kosten maken. Je mist bijvoorbeeld een geplande excursie. Of je mist een overnachting in een geboekt hotel. Deze kosten zijn gevolgschade en hoeft de vliegmaatschappij niet te vergoeden. Het is daarom vaak moeilijk of zelfs onmogelijk om gevolgschade te verhalen.

In plaats van geld een voucher

Soms biedt een luchtvaartmaatschappij een voucher aan in plaats van geld. Deze voucher is vaak meer waard dan waar je recht op hebt. Als je regelmatig met dezelfde luchtvaartmaatschappij vliegt, kan een voucher interessant zijn. De luchtvaartmaatschappij mag dit aanbieden, maar je hoeft hier niet akkoord mee te gaan. Je kunt namelijk niet later nog een vergoeding in geldt eisen nadat je een voucher accepteert.

Vlucht geannuleerd?

Gebruik deze gratis voorbeeldbrief om uw vergoeding te regelen. 

Voorbeeldbrief Vluchtproblemen - Annulering DOCX, 29 kB Download