Vlucht vertraagd, heb ik recht op compensatie?

lange rij reizigers op vliegveld

Als je vlucht vertraagd is, heb je in een aantal situaties recht op een vergoeding. In dit artikel lees je waar je recht op hebt als je vliegtuig vertraging heeft. En hoe je berekent welke vergoeding de luchtvaartmaatschappij moet betalen.

Voorbeeld

Je gaat op vakantie en wil zo snel mogelijk op de plaats van bestemming zijn. Helaas is de vlucht vertraagd, waardoor je een stuk langer onderweg bent. Kun je compensatie krijgen voor het ongemak? En Krijg je compensatie voor extra kosten die je gemaakt hebt?

Regels vergoeding bij vluchtvertraging

De regels voor vergoeding na een vertraagde vlucht staan in Europese wet- en regelgeving (Europese Verordening 261/2004). Je hebt recht op compensatie in geval van vliegtuigvertraging als de vlucht meer dan 3 uur is vertraagd en:

  • je vliegt vanuit een EU-land. Of;
  • je vliegt van buiten de EU naar een EU-land met een Europese luchtvaartmaatschappij.

Deze regels gelden trouwens alleen als je daadwerkelijk aan boord van de vlucht zat.

Hoogte van de vergoeding bij vertraging berekenen

Hoe hoog de compensatie voor een vertraagde vlucht is hangt af van de vertragingsduur en de afgelegde afstand. De verwachte aankomsttijd staat altijd op het vliegticket. De daadwerkelijke aankomsttijd is het moment dat de vliegtuigdeur opengaat en je het vliegtuig mag verlaten. De tijd tussen de aankomsttijd op het vliegticket en de daadwerkelijke aankomsttijd is de vertragingstijd.

Vliegafstand

Vertraging bij aankomst

Compensatie

Tot 1500 km

Meer dan 3 uur

€ 250,00

1500 tot 3500 km

Meer dan 3 uur

€ 400,00

Meer dan 3500 km

Tussen de 3 en 4 uur

€ 300,00

Meer dan 3500 km

Meer dan 4 uur

€ 600,00

Om een vergoeding te krijgen mogen er geen bijzondere omstandigheden zijn. Denk hierbij aan een staking, vulkaanuitbarsting of aardbeving. In dat geval is er sprake van overmacht en hoeft de vliegtuigmaatschappij geen vergoeding te betalen.
Sommige maatschappijen hebben een aanvullende hogere vergoeding in hun algemene voorwaarden staan.

Tegoedbonnen of vouchers in plaats van geld

Soms biedt een luchtvaartmaatschappij geen terugbetaling in geld aan, maar een voucher. Vaak is deze voucher meer waard dan het bedrag waar je eigenlijk recht op hebt. De luchtvaartmaatschappij mag dit aanbieden. Je hoeft hier niet mee akkoord te gaan. Als je de voucher accepteert kun je niet later nog een vergoeding in geld eisen. Vlieg je bijvoorbeeld vaak met dezelfde luchtvaartmaatschappij, dan kan een voucher soms interessant zijn.

Overige vergoedingen bij vertraging

Naast de compensatie voor de vertraging, moet de vliegmaatschappij nog andere zaken vergoeden. Ook dit is geregeld in de Europese regels. De luchtvaartmaatschappij verzorgt deze niet altijd volledig zelf. Je kunt dan zelf kosten maken die de luchtvaartmaatschappij later moet vergoeden. Je hebt altijd recht op de volgende extra zaken. Ook als er sprake is van buitengewone omstandigheden.

Recht op informatie

Als je vlucht vertraagd is moet de vliegmaatschappij je schriftelijk informeren over je rechten en plichten. Meestal krijg je hiervoor een informatiebrief.

Recht op verzorging

Vanaf een vluchtvertraging van 2 uur heb je recht op verzorging. Dat betekent dat je recht hebt op eten en drinken. Ongeacht de vliegafstand.
Soms heb je zelfs recht op een hotelovernachting. Daar zijn wel voorwaarden aan verbonden:

  • Alleen 'redelijke en noodzakelijke' kosten worden vergoed. Dat betekent bijvoorbeeld dat luchtvaartmaatschappijen geen alcoholische dranken vergoeden. Je mag ook geen vijfgangendiner bij een sterrenrestaurant declareren. Dit noemen we 'schade beperkend handelen'.
  • Je moet gemaakte kosten (voor bijvoorbeeld consumpties) verantwoorden met een gespecificeerde bon. Een bankafschrift of pinbon alleen is niet genoeg. Daarop staat namelijk alleen dat er geld is uitgegeven, maar niet waaraan precies. Die informatie is belangrijk om gemaakte kosten terug te vragen.

Recht op gratis communicatie

Vanaf een vluchtvertraging van 2 uur heb je recht op 2 gratis telefoongesprekken. Zodat je het thuisfront over je vertraging kunt informeren zonder hoge kosten voor bellen vanuit het buitenland.

Afzien van de vliegreis vanaf 5 uur vertraging

Als de vertraging langer duurt dan 5 uur, dan kun je afzien van de vliegreis. Je hebt dan recht op terugbetaling van het vliegticket.
Je kunt niet zomaar een andere vlucht boeken die de luchtvaartmaatschappij vervolgens moet vergoeden. Let ook altijd op dat je bij een pakketreis niet zomaar kunt afzien van de hele vakantie, maar dat dit alleen voor de vlucht zelf geldt. Eventuele extra kosten die je maakt na het afzien van het vliegen komen vaak voor eigen rekening.

Overige kosten verhalen

Soms maak je door de vertraging ook andere extra kosten. Of mis je bepaalde boekingen, zoals het ophalen van een huurauto of een geplande excursie. Deze kosten worden gezien als gevolgschade. De luchtvaartmaatschappij hoeft gevolgschade niet te vergoeden. Verhalen van deze gevolgschade is daarom vaak moeilijk of zelfs onmogelijk.

Vliegtuig vertraagd? Gebruik onze gratis voorbeeldbrief

Krijg je te maken met een vertraagde vlucht? Gebruik dan onze gratis voorbeeldbrief om je vergoeding te claimen. Zorg hierbij dat je zoveel mogelijk bewijs verzamelt en informatie inwint. Denk aan:

  • Reden en duur van de vertraging
  • Informatiebrief van de vliegtuigmaatschappij
  • Wat er gebeurde en wanneer
  • Instapkaarten, (gespecificeerde) bonnetjes en dergelijke

Vlucht vertraagd?

Gebruik deze voorbeeldbrief om je compensatie te regelen. 

Voorbeeldbrief Vluchtproblemen - Vertraging DOCX, 28 kB Download