Als je niet met een vlucht mee mag heet dit ‘instapweigering’. Afspraken over instapweigering staan in Europese wet- en regelgeving. Hierbij geldt dat:
- De vlucht vertrekt vanuit de Europese Unie. Of;
- De vlucht gaat van buiten de Europese Unie naar de Europese Unie. Hierbij moet de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert een Europese luchtvaartmaatschappij zijn.
Mag een luchtvaartmaatschappij mij weigeren?
Je mag op een vlucht geweigerd worden als dit gebaseerd is op ‘redelijke gronden’. Zoals redenen die te maken hebben met de veiligheid, beveiliging of gezondheid. Of als je laat bent of geen reisdocumenten hebt. In zulke gevallen krijg je geen vergoeding van extra kosten of compensatie.
Mag je om andere reden niet aan boord van de vlucht? Dan heb je misschien recht op schadevergoeding. Dit geldt bijvoorbeeld bij een overboekte vlucht. De vliegmaatschappij vraagt dan eerst vrijwilligers om hun plaats op te geven in ruil voor een vergoeding. Bij onvoldoende vrijwilligers kiest de vliegmaatschappij willekeurig passagiers uit om te weigeren op de vlucht.
Hoe bewijs ik dat ik onterecht niet mee mag op een vlucht?
Onterechte instapweigering aantonen is niet gemakkelijk als de luchtvaartmaatschappij niet meewerkt. Werken ze mee, dan bieden ze een compensatie en vergoeding. Doen ze dit niet, dan moet je bewijzen dat je onterecht niet mee mocht met de vlucht. Je moet dan het volgende bewijzen:
- Je was op tijd bij de gate. Dit betekent dat je uiterlijk aanwezig was op de aangegeven tijd op het ticket. Was er geen tijd aangegeven? Dan moet dit minimaal 45 minuten voor de vertrektijd van de vlucht zijn. Let op: dit betekent niet dat je op tijd op de luchthaven was, maar echt bij de gate. Je moet dus voorbij de incheckbalies, bagage drop-off en douane zijn. Dit bewijs je bijvoorbeeld met foto’s. zoals een selfie waarop het nummer van de gate en de tijd te zien is. Het maken van foto’s en video’s is niet overal toegestaan. En je mag andere mensen zonder toestemming niet herkenbaar in beeld brengen.
- Je bent de toegang tot de vlucht geweigerd.
- Je moet aantonen wat de reden van deze instapweigering was. Vraag hiervoor een schriftelijke verklaring met onderbouwing van de weigering. Tip: Ga niet uitgebreid in discussie over de (on)terechtheid van de instapweigering met medewerkers. Als je definitief geweigerd bent, heb je meer aan een korte verklaring. Met die verklaring kunnen onze juristen later de discussie met de luchtvaartmaatschappij aan gaan.
- Je moet aantonen dat je onterecht geweigerd bent.
Soms word je al geweigerd bij het inchecken en kom je niet tot de gate. Voor deze weigering gelden dezelfde regels als een instapweigering aan de gate.
Krijg ik een vergoeding als ik niet mee mag op een vlucht?
Ben je onterecht geweigerd op de vlucht, dan kun je recht hebben op:
- Terugbetaling van de ticketprijs
Een luchtvaartmaatschappij mag een andere vorm van betaling aanbieden, maar dat hoef je te accepteren.
- Vergoeding van de vervangende vlucht
De luchtvaartmaatschappij moet een ‘redelijke’ alternatieve vlucht aanbieden. Kom je door de vervangende vlucht meer dan 5 uur later aan op je bestemming? Dan kun je dit alternatief weigeren en je ticketgeld terugvragen. Let op: Boek je zelf een alternatieve vlucht, dan krijg je alleen het bedrag van je oorspronkelijke ticket vergoed. Biedt de luchtvaartmaatschappij geen alternatieve vlucht aan? Of is dit niet redelijk? Dan kun je zelf een alternatieve vlucht boeken. De luchtvaartmaatschappij moet die dan betalen. De alternatieve vlucht moet wel vergelijkbaar zijn met de oorspronkelijke vlucht. Dus dezelfde bestemming en in dezelfde vliegklasse.
- Vertragingscompensatie
Ook bij een onterechte instapweigering kun je een vertragingscompensatie krijgen. Kijk voor de meer informatie over vertragingscompensatie in ons artikel: Vlucht vertraagd, heb ik recht op compensatie?