Krijg ik mijn geld terug als de reisorganisatie failliet is?

In dit artikel lees je wat je kunt doen als je een vakantie geboekt hebt en de reisorganisatie failliet gaat.

Voorbeeld

Je boekt in januari een zomervakantie voor het hele gezin naar Turkije. 2 weken voor vertrek gaat de reisorganisatie failliet. Je zomervakantie dreigt in het water te vallen en je wilt weten of je ten minste je geld nog terug krijgt.

Geld terug via een reisgarantiefonds

Als een reisorganisatie failliet gaat, is er vaak geen geld om het betaalde bedrag terug te betalen. Veel reisorganisaties zijn gelukkig aangesloten bij een reisgarantiefonds. Een bekend reisgarantiefonds is de Stichting Garantiefonds Reisgelden (de SGR). Als je een pakketreis boekte bij zo’n reisorganisatie, dan krijg je jouw geld vaak terug via het reisgarantiefonds. Of je hebt recht op dezelfde reis uitgevoerd door een andere aanbieder. Soms wordt jouw vakantie dus overgenomen door een andere aanbieder en kun je alsnog op vakantie.

Als de failliete reisorganisatie niet is aangesloten bij een reisgarantiefonds is de kans helaas groot dat je jouw geld niet terug krijgt. Het enige dat je dan nog kunt doen, is aan de curator vragen om jouw geld terug te betalen. Maar de curator kan dat meestal niet omdat daar het geld niet voor is.

Een garantiefonds betaalt niet alles

Als de reisorganisatie failliet gaat, is het verstandig om niet alsnog de (aan)betaling te doen. Betaalde je nadat de reisorganisatie failliet ging? Dan krijg je de betaling namelijk waarschijnlijk niet terug van het garantiefonds of de curator.

Als je al op vakantie bent, krijg je maar een deel van de reissom terug. Verzekeringspremies, poliskosten, wijzigingskosten, fax- en telefoonkosten en kosten voor het verkrijgen van visa krijg je vaak niet terug. In de reglementen van de reisgarantiefondsen staat precies vermeld welke kosten wel en welke kosten niet onder de garantie vallen.

Misschien dekt je reis- of annuleringsverzekering deze kosten wel. Informeer daar dus naar. Eventuele extra kosten die komen kijken bij de terugvlucht of verblijf, worden vergoed door het garantiefonds.

Zijn er op vakantie problemen met de accommodatie of terugvlucht? Neem contact op met het reisbureau of de reisagent. Zij helpen je in eerste instantie verder.

Tot slot is het belangrijk is dat je een geboekte (pakket)reis niet op eigen initiatief annuleert. Dan verlies je namelijk je rechten.