Ontevreden over de aannemer: wat kan ik doen?

Wat als je ontevreden bent over de aannemer die de verbouwing van jouw woning heeft uitgevoerd? Moet je hem een tweede kans geven gebreken te herstellen? En zo ja, heb je invloed op de manier waarop de aannemer zijn fouten herstelt? In dit artikel lees je wat te doen als de aannemer fouten heeft gemaakt bij de verbouwing van jouw huis.

Voorbeeld

Eindelijk heb je een aannemer gevonden voor de verbouwing van je woning. Door een dakkapel te plaatsen krijg je de ruimte op de bovenste etage die je zo graag wilde. Je had een goed gesprek met de aannemer. Je hebt je wensen duidelijk gemaakt en de offerte zag er goed uit. Helaas wordt je na afronding van de werkzaamheden geconfronteerd met gebreken. Wat nu?

Geef de aannemer de kans om het probleem op te lossen

Als je niet tevreden bent over de aannemer die jouw woning heeft verbouwd, heb je misschien weinig hoop op een goede oplossing. Was hij wel zo deskundig aangezien er zo snel al gebreken zijn ontstaan? Is hij wel in staat om de gebreken te herstellen? Je gevoel is begrijpelijk. Misschien schakel je liever een andere aannemer in om de verbouwing af te maken. Dat is echter niet verstandig. Om recht op schadevergoeding te hebben, moet je de aannemer namelijk de kans geven om gebreken binnen een redelijke termijn te herstellen.

Het is verstandig om de aannemer te bellen om de situatie uit te leggen en het probleem te bespreken. Dit is een laagdrempelige manier om tot een praktische oplossing te komen. Het is wel belangrijk dat je dit telefoongesprek schriftelijk bevestigt aan de aannemer. Zo kun je later altijd aantonen dat je tijdig hebt geklaagd over de gebreken, mocht dat nodig zijn. Deze klachtplicht is juridisch gezien erg belangrijk.

Kom je er samen niet uit, of laat de aannemer niets meer van zich horen? Stuur dan een brief waarin je vraagt de overeenkomst na te komen en de gebreken te herstellen. Het is belangrijk om hier een concrete en redelijke termijn aan te koppelen. De brief die je naar de aannemer stuurt heet een ingebrekestelling. Je kunt een voorbeeldbrief hieronder downloaden.

Als je de aannemer geen mogelijkheid om te herstellen geeft, loop je het risico dat je zelf in verzuim bent. Er is dan namelijk sprake van schuldeisersverzuim. De aannemer hoeft de aannemingsovereenkomst dan niet meer na te komen. De gebreken hoeft hij dan niet te herstellen.

Download voorbeeldbrief

Gebruik deze voorbeeldbrief als belangrijke (eerste) stap bij het oplossen van jouw juridische hulpvraag. Wij leggen je stap-voor-stap uit hoe je de brief gemakkelijk en snel kunt invullen op basis van jouw situatie en gegevens.

Voorbeeldbrief Ingebrekestelling aannemer DOCX, 19 kB Download

De aannemer reageert op jouw vraag om te herstellen

Het is natuurlijk het beste als de aannemer op jouw verzoek meteen begint met herstellen. Eind goed al goed. Maar wat als je het niet eens bent met de manier waarop de aannemer de gebreken herstelt? Daar heb je invloed op, toch? Het gaat namelijk over jouw eigen woning. Juridisch gezien is dit toch lastiger. Het staat de aannemer namelijk vrij om zelf de herstelmethode te bepalen. Hij moet zich natuurlijk wel houden aan de eisen van goed en deugdelijk werk én aan de aannemingsovereenkomst.

Tip: Vraag de aannemer voordat hij opnieuw aan de slag gaat naar zijn herstelplan

Op die manier weet je van tevoren hoe hij de gebreken wil herstellen. Je kunt het herstelplan bouwkundig laten beoordelen door een andere aannemer of een deskundige. Als je het herstelplan laat beoordelen, kun je overigens nog steeds geen invloed uitoefenen op de herstelmethode die de aannemer kiest. Het geeft wel aanknopingspunten om nogmaals met de aannemer te praten over de manier waarop hij de problemen oplost. Je moet in ieder geval zoveel mogelijk meewerken zodat de aannemer de gebreken kan herstellen. Ook in dit geval is schuldeisersverzuim namelijk een risico.

Let op: de aannemer is niet verplicht een herstelplan aan te leveren. De ingebrekestelling geldt alleen voor het herstellen van de gebreken binnen een redelijke termijn. Uit de praktijk blijkt wel dat het opvragen van een herstelplan gelukkig weinig tot discussies leidt.

De aannemer reageert niet of niet op tijd op jouw vraag of ingebrekestelling

Als de aannemer niet of niet op tijd reageert op jouw ingebrekestelling is er sprake van verzuim. Pas als de aannemer in verzuim is, kun je een andere aannemer inschakelen om de gebreken te herstellen. De ingebrekestelling die je eerder stuurde om de aannemingsovereenkomst na te komen (namelijk door het herstellen van de gebreken) kun je dan omzetten in een vordering tot vervangende schadevergoeding. Kort gezegd komt dit neer op het inschakelen van een andere aannemer voor het herstel. De herstelkosten van deze nieuwe aannemer kun je dan als (vervangende) schadevergoeding bij de aannemer vorderen.

Is de aannemer wel gestart met herstelwerkzaamheden, maar lukt het hem niet de gebreken (volledig) te herstellen? Dan moet je opnieuw een klacht indienen bij de aannemer. Er is dan namelijk niet automatisch sprake van verzuim.

De juridische weg is niet altijd de beste oplossing

Als je niet tevreden bent over het werk van de aannemer, is het vaak niet nodig om meteen juridische stappen te zetten. Zoals we eerder schreven, is het meestal veel doeltreffender om eerst met de aannemer in gesprek te gaan als je ontevreden bent. Bekijk de gebreken met elkaar en probeer tot een praktische oplossing te komen. Doe dit ook voordat eventuele frustraties al hoog opgelopen zijn. Een goede verstandhouding is vaak zinvol, ook voor de toekomst. Lukt het toch niet om met de aannemer tot een oplossing te komen? Wacht dan niet te lang met de ingebrekestelling. Zo waarborg je jouw rechten. Wij helpen je hier graag bij, ook met een voorbeeldbrief die je uit jouw eigen naam naar de aannemer kunt sturen.

Hulp nodig van een jurist?

Rechtsbijstandverzekering bij Interpolis, Centraal Beheer, FBTO, Avéro Achmea of InShared? Meld je zaak. Onze juristen staan voor je klaar.

Geen rechtsbijstandverzekering?

LegalGuard geeft snel juridisch advies voor een vast laag tarief.

Zaak melden
Ga naar LegalGuard