Met uw belangen voor ogen staan onze ruim 750 juristen (waaronder advocaten) iedere dag klaar om voor u op te komen en u verder te helpen. Jaarlijks vragen ongeveer 119.000 mensen met een rechtsbijstandverzekering ons om hulp voor het oplossen van hun probleem. Dat kan bijvoorbeeld een hulpvraag zijn op het gebied van ontslag, een verkeersongeval, een aankoop of een verschil van mening met de buren. Wij hebben daardoor veel kennis en ervaring in huis op allerlei verschillende rechtsgebieden. Op die manier krijgt u altijd de hulp van een jurist die goed thuis is in het oplossen van uw probleem.
Soms is een zaak met 1 advies opgelost en soms vraagt een zaak om verdere behandeling. In dat geval krijgt u een vaste jurist aangewezen, die als uw persoonlijk adviseur uw zaak verder oppakt. De jurist verdiept zich in uw zaak en adviseert u over de oplossing voor uw situatie. En is een juridische procedure nodig? Dan kunnen onze ervaren juristen en advocaten die uitstekend voor u voeren.
Mocht het voor uw zaak nodig zijn dat naast uw jurist een andere expert nodig is, dan regelen wij dat voor u. Denk bijvoorbeeld aan het inschakelen van een deurwaarder, een incassobureau of andere expertise.
Wij hebben een juristenteam speciaal voor ondernemers. U krijgt als ondernemer direct een jurist aan de lijn die weet wat voor ondernemers belangrijk is en u verder helpt. Zodat u door kunt met ondernemen.
Meer over onze juridische hulp voor ondernemers
Onze juristen werken vanuit onze locaties in Tilburg, Apeldoorn, Leiden en Leeuwarden. Daardoor is er altijd een jurist dichtbij. Natuurlijk kunt u ook langskomen op ons kantoor.
Onder onze juristen bevinden zich ook advocaten. Soms is het in uw zaak nodig dat een juridische procedure gevoerd moet worden door een advocaat, bijvoorbeeld als het financieel belang in uw zaak hoger is dan 25.000 euro. In dat geval is een advocaat verplicht (ook wel ‘procesmonopolie’) genoemd. Ook in die gevallen kunnen wij u helpen.
Wat u van ons en uw jurist mag verwachten staat beschreven in de Kwaliteitscode Rechtsbijstand. We besteden veel aandacht aan het monitoren en verbeteren van onze kwaliteit. Uiteraard zijn onze juristen goed opgeleid en zij houden hun kennis op peil door permanente educatie. Daarnaast leren we doorlopend van signalen van klanten, bijvoorbeeld via complimenten of klachten. Tenslotte kunt u ook gebruik maken van een geschillenregeling, voor het geval u het niet eens bent met de juridische inschatting van uw zaak of de aanpak door uw jurist. Wij vragen dan samen een tweede mening (second opinion) aan een onafhankelijke deskundige. De kosten daarvan betalen wij.
Meer over hoe wij instaan voor onze kwaliteit
Naast onze eigen juristen werken wij ook samen met een netwerk van middelgrote en grote advocatenkantoren, flexpartners en andere juridische specialisten. Wij kunnen een jurist uit ons netwerk vragen om u te helpen. Dat doen wij bijvoorbeeld wanneer wij meer vragen om hulp krijgen dan het aantal juristen dat we op dat moment beschikbaar hebben. Of wanneer er een specifieke expertise nodig is voor het oplossen van uw probleem. Op die manier wordt uw zaak altijd snel opgepakt.
Ons netwerk werkt onder dezelfde kwaliteitseisen als Stichting Achmea Rechtsbijstand en heeft een landelijke dekking. Wij selecteren dit netwerk zorgvuldig en maken met hen goede samenwerkingsafspraken. Daarnaast meten wij de kwaliteit van de juridische hulp en de klanttevredenheid, door onder meer doorlopend klanttevredenheidsonderzoek en audits bij deze netwerkkantoren uit te voeren.
Als u geholpen wordt door 1 van onze netwerkkantoren of flexpartners, dan informeren wij u daar over. U hoort van wie u juridische hulp krijgt, hoe u uw jurist kunt bereiken en hoe uw zaak verder wordt opgepakt.
Soms heeft u recht op een zelfgekozen rechtshulpverlener. Bijvoorbeeld in het geval van een gerechtelijke of administratieve procedure. Dit heet het vrije keuzerecht (ook wel het recht op vrije advocaatkeuze genoemd).
Meer over het vrije keuzerecht