Met jouw belangen voor ogen staan onze ruim 750 juristen (waaronder advocaten) iedere dag klaar om voor jou op te komen en je verder te helpen. Jaarlijks vragen ongeveer 119.000 mensen met een rechtsbijstandverzekering ons om hulp voor het oplossen van hun probleem. Dat kan bijvoorbeeld een hulpvraag zijn op het gebied van ontslag, een verkeersongeval, een aankoop of een verschil van mening met de buren. Wij hebben daardoor veel kennis en ervaring in huis op allerlei verschillende rechtsgebieden. Op die manier krijg je altijd de hulp van een jurist die goed thuis is in het oplossen van jouw probleem.
Soms is een zaak met 1 advies opgelost en soms vraagt een zaak om verdere behandeling. In dat geval krijg je een vaste jurist aangewezen, die als jouw persoonlijk adviseur jouw zaak verder oppakt. De jurist verdiept zich in jouw zaak en adviseert je over de oplossing voor jouw situatie. En is een juridische procedure nodig? Dan kunnen onze ervaren juristen en advocaten die uitstekend voor je voeren.
Mocht het voor jouw zaak nodig zijn dat naast jouw jurist een andere expert nodig is, dan regelen wij dat voor je. Denk bijvoorbeeld aan het inschakelen van een deurwaarder, een incassobureau of andere expertise.
Wij hebben een juristenteam speciaal voor ondernemers. Je krijgt als ondernemer direct een jurist aan de lijn die weet wat voor ondernemers belangrijk is en je verder helpt. Zodat je door kunt met ondernemen.
Meer over onze juridische hulp voor ondernemers
Onze juristen werken vanuit onze locaties in Tilburg, Apeldoorn, Leiden en Leeuwarden. Daardoor is er altijd een jurist dichtbij. Natuurlijk kun je ook langskomen op ons kantoor.
Onder onze juristen bevinden zich ook advocaten. Soms is het in jouw zaak nodig dat een juridische procedure gevoerd moet worden door een advocaat, bijvoorbeeld als het financieel belang in jouw zaak hoger is dan 25.000 euro. In dat geval is een advocaat verplicht (ook wel ‘procesmonopolie’) genoemd. Ook in die gevallen kunnen wij jou helpen.
Wat je van ons en jouw jurist mag verwachten staat beschreven in de Kwaliteitscode Rechtsbijstand. We besteden veel aandacht aan het monitoren en verbeteren van onze kwaliteit. Uiteraard zijn onze juristen goed opgeleid en zij houden hun kennis op peil door permanente educatie. Daarnaast leren we doorlopend van signalen van klanten, bijvoorbeeld via complimenten of klachten. Tenslotte kun je ook gebruik maken van een geschillenregeling, voor het geval je het niet eens bent met de juridische inschatting van jouw zaak of de aanpak door jouw jurist. Wij vragen dan samen een tweede mening (second opinion) aan een onafhankelijke deskundige. De kosten daarvan betalen wij.
Meer over hoe wij instaan voor onze kwaliteit
Naast onze eigen juristen werken wij ook samen met een netwerk van middelgrote en grote advocatenkantoren, flexpartners en andere juridische specialisten. Wij kunnen een jurist uit ons netwerk vragen om jou te helpen. Dat doen wij bijvoorbeeld wanneer wij meer vragen om hulp krijgen dan het aantal juristen dat we op dat moment beschikbaar hebben. Of wanneer er een specifieke expertise nodig is voor het oplossen van jouw probleem. Op die manier wordt jouw zaak altijd snel opgepakt.
Ons netwerk werkt onder dezelfde kwaliteitseisen als Stichting Achmea Rechtsbijstand en heeft een landelijke dekking. Wij selecteren dit netwerk zorgvuldig en maken met hen goede samenwerkingsafspraken. Daarnaast meten wij de kwaliteit van de juridische hulp en de klanttevredenheid, door onder meer doorlopend klanttevredenheidsonderzoek en audits bij deze netwerkkantoren uit te voeren.
Als je geholpen wordt door 1 van onze netwerkkantoren of flexpartners, dan informeren wij jou daar over. Je hoort van wie je juridische hulp krijgt, hoe je jouw jurist kunt bereiken en hoe jouw zaak verder wordt opgepakt.
Soms heb je recht op een zelfgekozen rechtshulpverlener. Bijvoorbeeld in het geval van een gerechtelijke of administratieve procedure. Dit heet het vrije keuzerecht (ook wel het recht op vrije advocaatkeuze genoemd).
Meer over het vrije keuzerecht