Zo voorkomt u oplichting via Marktplaats

oudere man kijkt naar laptopscherm

In dit artikel leest u over veel voorkomende oplichtingsmethodes van oplichters op Marktplaats. Ook krijgt u aandachtpunten om op te letten voor u een aankoop of verkoop doet via Marktplaats.

Voorbeeld

U heeft een mooie designlamp gevonden op Marktplaats. En de prijs is een stuk lager dan die van andere aanbieders. Snel neemt u contact op met de verkoper. Die bevestigt binnen 5 minuten dat de lamp nog beschikbaar is. Het is geen probleem om de lamp meteen te versturen. De verkoper vraagt u het bedrag over te maken. Na de betaling ontvangt u echter geen lamp. En de verkoper lijkt met de noorderzon te zijn vertrokken.

Opgelicht via Marktplaats? Ken de methodes van internetoplichters

Oplichters op internet worden steeds slimmer en gebruiken verschillende methodes om geld van u te krijgen. Als u bent opgelicht via Marktplaats is de kans dat u uw geld terugkrijgt heel erg klein. Vaak kloppen naam en adresgegevens niet en het rekeningnummer is bijvoorbeeld van iemand anders die ook is opgelicht. Ook worden rekeningen snel leeggehaald of opgeheven.

U verkleint de kans om opgelicht te worden als u weet welke methodes internetoplichters op Marktplaats gebruiken. Lees hier welke trucs wij de afgelopen tijd zijn tegengekomen en die helpen bij het voorkomen van Marktplaats fraude. 

Voorkom oplichting als u koopt via Marktplaats

Het gebeurt vaak dat iemand iets koopt via Marktplaats, maar het product uiteindelijk niet ontvangt. De oplichter reageert aanvankelijk snel op berichtjes, maar zodra betaald is, blijft het opeens doodstil.

Let op de volgende aandachtspunten

  • Het aanbod is te mooi om waar te zijn
    De foto’s zien er goed uit. De advertentietekst zit logisch in elkaar. De prijs is veel lager dan bij andere verkopers, maar de oplichter heeft daar een goed verhaal bij. Lijkt het aanbod te mooi om waar te zijn, dan is dat het ook. Laat het aanbod links liggen en zoek verder.

  • Controleer de gegevens van de verkoper vooraf
    Dit is misschien herkenbaar: u heeft een bestelling gedaan en betaald en wacht al dagen op een track&trace-code. Als u vervolgens op internet de gegevens van de verkoper controleert, ontdekt u dat deze een bekende oplichter is. U kunt deze informatie vooraf opzoeken op de website van de politie. Dat kost u een paar minuten en kan u een hoop frustratie besparen.

  • Gebruik Kopersbescherming van Marktplaats
    Om oplichting tegen te gaan heeft Marktplaats de betaalwijze Kopersbescherming bedacht. Hierbij wordt het aankoopbedrag op een tussenrekening geplaatst. De verkoper ontvangt het bedrag pas als u het juiste product in de afgesproken staat heeft ontvangen. Als u niets doorgeeft aan Marktplaats, dan ontvangt de verkoper na 7 dagen het aankoopbedrag. Let erop dat dit proces volledig via Marktplaats loopt. Kopersbescherming vraagt u aan via Marktplaats zelf en gaat nooit via e-mail, Whatsapp of sms. Aan kopersbescherming via Marktplaats zijn kosten verbonden.

  • Stel vragen
    Door vragen te stellen kunt u een betere indruk krijgen van de verkoper. Vraag bijvoorbeeld naar het aankoopbewijs of de reden van verkoop. Ook kunt u voorstellen om het product op te halen. Oplichters bieden deze mogelijkheid niet aan. Oplichters bereiden zich vaak goed voor op dit soort vragen en kunnen dus de mooiste antwoorden hebben. Hier geldt meteen weer tip1: is het aanbod te mooi om waar te zijn, geef de aanbieder geen kans en zoek verder.

Voorkom oplichting als u verkoopt via Marktplaats

Ook verkopers worden vaak opgelicht via Marktplaats. Daarbij worden oplichters steeds geniepiger.

Let op de volgende aandachtspunten:

  • Een tikkie van 1 cent
    “Ik heb in het verleden een slechte ervaring gehad via Marktplaats waarbij ik veel geld ben verloren. Wilt u een tikkie van 1 cent betalen zodat ik weet dat u wel te vertrouwen bent?“
    Vaak noemt de oplichter ook een specifiek bedrag dat ze zijn kwijtgeraakt door oplichting. Hierdoor is de verkoper sneller geneigd om akkoord te gaan met dit verzoek. Het verzoek oogt niet alleen onschuldig, het wekt ook medeleven op. Dit maakt het een bijzonder effectieve oplichtingsmethode.
    Als u het tikkie opent, wordt u doorgeleid naar een andere website die er uitziet als de bekende Tikkie website. U vult vervolgens uw bankgegevens in en zo heeft de oplichter ze ook. Een betaalverzoekje van 1 cent kan zo duizenden euro’s aan schade opleveren. Een variant hierop is de vraag om ‘even uw IBAN te verifiëren’ via een betaalverzoek van 1 cent.
    Ga nooit in op dit soort betaalverzoeken van marktplaatsverkopers.
  • Screenshot van een betaling
    U verkoopt uw laptop en de koper haalt hem bij u thuis op. Terwijl hij aan de deur staat, voert hij de betaling uit. Als bewijs laat hij het scherm van zijn telefoon zien. U vertrouwt deze bevestiging en geeft de laptop mee. Zodra u uw eigen bankapp opent ziet u dat u geen geld ontvangen heeft. Vertrouw niet op bewijs dat de koper u laat zien. Kijk op uw eigen telefoon in uw eigen bankapp of het geld binnen is. Trap niet in het verhaal dat het nog een paar dagen duurt omdat de koper bij een andere bank zit. Nagenoeg alle banken zijn aangesloten op het Instant Payments systeem. Hierdoor staat een overschrijving via app of internetbankieren binnen 5 seconden op de rekening van de ontvanger.
  • Kopersbescherming
    Als verkoper kunt u ook gebruik maken van Kopersbescherming van Marktplaats. Het kost de koper €0,40 voor de IDEAL betaling en 5% van het aankoopbedrag. U krijgt er meer zekerheid voor terug.

Andere oplichtingsmethodes

  • Sms of e-mail van de bank dat uw bankpas aan vervanging toe is
    Vaak zien deze sms-berichten en e-mails er goed uit. Oplichters kunnen als afzender bij een sms zelfs de naam van de bank invoeren, waardoor het nog betrouwbaarder lijkt. Klik nooit op links in sms-berichten van een bank. Als u uw bankgegevens invult op de pagina die opent, krijgt de oplichter toegang tot uw rekening. Dit kan grote financiële schade opleveren. Neem bij twijfel contact op met uw bank. Gebruik hiervoor nooit de contactgegevens die in de sms of e-mail staan.
  • Oplichting via Whatsapp
    WhatsApp wordt op verschillende manieren voor oplichting gebruikt. Enkele voorbeelden: 
    - Op social media houden oplichters  in de gaten wanneer iemand (vaak een zoon of dochter) op vakantie gaat. Ze kopiëren vervolgens een foto van die persoon en sturen een nep WhatsApp-bericht naar een van de ouders. Hierin doet de oplichter zich voor als de zoon of dochter en vraagt een groot geldbedrag over te maken omdat ze problemen hebben op vakantie. De ouder ziet een bekende profielfoto het taalgebruik komt vaak ook overeen met dat van het kind. Want dat hebben de oplichters allemaal bestudeerd op social media. Veel mensen denken er niet aan om het nummer van zoon of dochter te bellen en maken snel geld over. En weg is uw geld.
    - Een oplichter stuurt u een bericht via WhatsApp waarin hij u enthousiast begroet en vraagt te raden wie het bericht stuurt. Uw eerste gok zal juist zijn. Vervolgens geeft de oplichter aan 'even' geld nodig te hebben, in de hoop dat u geld overmaakt.
  • Online inkopen doen voor de feestdagen
    Vlak voor de feestdagen schieten er altijd veel nieuwe webshops met merkproducten tegen hoge kortingen uit de grond. Hier zitten veel nepwebshops tussen die alleen gemaakt zijn om in korte tijd veel bestellingen aan te nemen. Vervolgens verdwijnen ze weer zonder dat er ooit iets geleverd wordt. Technisch zitten veel van deze webshops steeds beter in elkaar. Het onderscheiden van echt en nep wordt daardoor steeds moeilijker. Beste tip: kies ook in deze tijd van het jaar een webshop die u kent en waar u ervaring mee heeft. Wilt u wel voor die korting bij een onbekende webshop gaan, zorg dan dat u de website goed controleert.

Meer tips om internetoplichting te voorkomen

Lees onze tips om internetoplichting te voorkomen.

Bent u toch online opgelicht?

Lees dan ons artikel met tips voor wat u kunt doen als u bent opgelicht via het internet.

Download onze voorbeeldbrief over het herroepen van je online aankoop

Gebruik deze voorbeeldbrief als belangrijke (eerste) stap bij het oplossen van uw juridische hulpvraag. Wij leggen u stap-voor-stap uit hoe u de brief gemakkelijk en snel kunt invullen op basis van uw situatie en gegevens.

Meer brieven
Voorbeeldbrief: herroepen online aankoop DOCX, 23 kB Download

Hulp nodig van een jurist?

Rechtsbijstandverzekering bij Interpolis, Centraal Beheer, FBTO of Avéro Achmea? Meld uw zaak. Onze juristen staan voor u klaar.

Geen rechtsbijstandverzekering?

LegalGuard geeft snel juridisch advies voor een vast laag tarief.

Zaak melden
Ga naar LegalGuard