Jouw privacy

1. Wie verwerkt mijn gegevens?

Stichting Achmea Rechtsbijstand (SAR) is onderdeel van Achmea, maar juridisch zelfstandig. SAR geeft juridische hulp aan klanten die daarvoor verzekerd zijn bij Achmea. SAR helpt klanten met een rechtsbijstandverzekering bij de volgende merken van Achmea:

  • Centraal Beheer
  • Interpolis
  • FBTO
  • Avéro Achmea
  • InShared

Achmea B.V. is voor alle onderdelen van Achmea verantwoordelijk voor een goede verwerking van jouw persoonsgegevens.

2. Waarvoor gebruikt SAR mijn gegevens?

SAR gebruikt jouw gegevens voor het geven van juridische hulp vanuit de rechtsbijstandverzekering. Daaronder vallen de volgende activiteiten:

  • het geven van juridische hulp
  • het analyseren en verbeteren van onze dienstverlening
  • het gebruik en de verbetering van onze website
  • het behandelen van klachten
  • het onderzoeken van fraude
  • het voldoen aan wet- en regelgeving
  • meewerken aan een veilige en betrouwbare financiële sector

3. Van wie ontvangt SAR mijn gegevens?

SAR ontvangt de basisgegevens over jouw rechtsbijstandverzekering van jouw verzekeraar. Deze basisgegevens zijn de naam en adresgegevens van de verzekeringnemer en de onderdelen waarvoor je verzekerd bent. Alle informatie voor het geven van juridische hulp ontvangen we van jou of vraagt SAR met uw toestemming op bij andere partijen die daarover beschikken.

4.Welke gegevens verwerkt SAR?

SAR verwerkt in een rechtshulpdossier alle informatie die nodig is om jou juridisch te helpen bij jouw zaak. Soms vragen wij je om gegevens die SAR niet zelf van jou nodig heeft, maar die andere partijen vereisen voordat ze hun medewerking verlenen. Bijvoorbeeld een kopie van een geldig identiteitsbewijs voor het opvragen van medische gegevens.

Afhankelijk van de zaak gaat het naast normale persoonsgegevens om bijzondere persoonsgegevens van vertrouwelijke of gevoelige aard. Hiertoe behoren ook medische en strafrechtelijke gegevens.

Wanneer je communiceert met onze geautomatiseerde chatbot en/of een medewerker van SAR via de chat-functionaliteit, verwerken wij de door jou verstrekte gegevens om jouw vraag, klacht of overige reactie(s) te beantwoorden. Het gaat dan bijvoorbeeld om je naam, e-mailadres en eventuele andere relevante gegevens.  

5. Welke cookies gebruikt SAR?

De website van SAR gebruikt cookies. Meer informatie hierover lees je in ons cookie statement.

6. Geeft SAR mijn gegevens door aan anderen?

SAR deelt in jouw belang en met jouw toestemming gegevens met anderen. Tijdens de behandeling van jouw zaak overlegt jouw jurist hierover met jou en vraagt om jouw toestemming.

Wij horen graag of u tevreden bent over onze dienstverlening. Daarvoor maken wij gebruik van een gespecialiseerd bureau. Na de afronding van jouw zaak geven wij je naam en e-mailadres door aan dit bureau. Jouw gegevens worden alleen gebruikt om contact met je op te nemen en worden na het onderzoek verwijderd.

7. Deelt SAR mijn gegevens met onderdelen van Achmea?

Het geven van juridische hulp is een vertrouwelijke zaak tussen u en SAR. SAR deelt geen inhoudelijke informatie binnen Achmea over de juridische hulp aan jou. SAR deelt deze informatie wel op jouw verzoek. Je moet ons daarvoor dan machtigen.

SAR geeft juridische hulp aan jou namens jouw verzekeraar. Wij geven alleen algemene informatie over jouw verzoek om juridische hulp aan jouw verzekeraar, namelijk dat je een zaak bij SAR hebt gemeld en binnen welk rechtsgebied jouw zaak valt.

8. Hoe lang bewaart SAR mijn gegevens?

Wij bewaren je gegevens zolang wij die nodig hebben. Of zolang verplicht is voor de wet.

Daarna verwijderen wij je gegevens.

Of wij maken je gegevens anoniem. Wij verwijderen dan alle gegevens die naar jou verwijzen. De gegevens kunnen niet meer aan jou gekoppeld worden. De anonieme gegevens helpen ons bij het verbeteren van onze dienstverlening.

9. Zijn mijn gegevens veilig bij SAR?

Wij gaan zorgvuldig met je gegevens om. Onze website en IT-systemen zijn goed beveiligd. Wij nemen steeds maatregelen om misbruik van je gegevens te voorkomen. Ook onze medewerkers krijgen duidelijke instructies hoe zij om moeten gaan met jouw gegevens.

Met medische persoonsgegevens gaan we extra zorgvuldig om. De inzage is beperkt tot de medewerkers die direct bij uw zaak betrokken zijn:

  • jouw jurist
  • de vervanger van jouw jurist
  • de medisch adviseur

Constateer je ondanks al onze inspanningen toch kwetsbaarheden op onze website? Lees hier over hoe je deze kwetsbaarheden kunt melden.

10. Kan ik inzien welke gegevens SAR over mij verwerkt?

Je mag inzien welke persoonsgegevens SAR van jou gebruikt. Als je daarom vraagt sturen wij je deze gegevens toe.

11. Kan ik persoonsgegevens laten corrigeren of verwijderen?

Wij werken graag met juiste en actuele gegevens. Als de gegevens die wij van jou gebruiken niet juist zijn kun je ons verzoeken deze gegevens te corrigeren.

Je mag ons ook vragen om je gegevens te verwijderen. Het komt vaak voor dat wij je gegevens niet kunnen verwijderen. Bijvoorbeeld omdat wij je gegevens nog nodig hebben. Of om ons aan de wet te houden.

12. Hoe doe ik een verzoek om inzage?

Voor een lopende zaak waarin je op dit moment rechtshulp krijgt van een jurist van Achmea Rechtsbijstand kun je om inzage of correctie vragen aan jouw jurist.

Als je geen lopende zaak hebt of geen klant meer bent van Achmea kun je een verzoek doen via mail of brief. Wil je dan een kopie toevoegen van je identiteitsbewijs, bijvoorbeeld paspoort of rijbewijs. Wil je daarop jouw foto en Burgerservicenummer (BSN) onleesbaar maken? Wij hebben jouw foto en BSN nummer niet nodig. Wij reageren binnen een maand na ontvangst van jouw verzoek.

Stuur uw mail naar:
compliance@achmearechtsbijstand.nl

Stuur uw brief naar:

Stichting Achmea Rechtsbijstand
t.a.v. Inzageverzoek Compliance
Postbus 4116
7320AC Apeldoorn

13. Wat als ik het niet eens ben met het antwoord van SAR?

Als je het niet eens bent met de behandeling van jouw verzoek over gegevensverwerking door SAR, kun je contact opnemen met de Functionaris Gegevensbescherming van Achmea.

Stuur je mail naar:

privacymanager@achmea.nl

Stuur je brief naar:

Achmea B.V.
t.a.v. de Privacymanager Risk & Compliance
Postbus 866
3700AW Zeist

Kom je er samen met Achmea niet uit, dan kunt je een klacht voorleggen aan de Autoriteit Persoonsgegevens.