16-1-2025 - Na een jarenlange daling was er in 2024 sprake van een stijging van het aantal juridische hulpvragen. Het aantal meldingen steeg van ruim 118.000 in 2023 naar meer dan 124.000 in 2024 (+5%). Vooral geschillen tussen buren (+12%) en binnen Verenigingen van Eigenaars (VvE’s) (+21%) over het onderhoud aan of de verduurzaming van woningen namen toe. Daarnaast steeg ook het aantal conflicten over consumentenaankopen. Opvallend is de stijging van het aantal hulpvragen over dropshipping. Dit is een nieuwe bron van klachten en ergernis. Net als in voorgaande jaren nam ook het aantal conflicten op de werkvloer (+ 10%) toe. In deze categorie was vooral sprake van een sterke stijging van hulpvragen bij faillissementen (+57%) en reorganisaties (+30%). Dat blijkt uit de nieuwe Juridische Barometer 2024.
Net als vorig jaar blijft het aantal burengeschillen over verbouwingen en verduurzaming hoog. In 2024 steeg dit van 3.773 naar 4.213 meldingen, een toename van 12%. Veel conflicten gaan over overlast door warmtepompen, airco’s of privacy-problemen door camera’s rond de woning. Daarnaast zagen we een sterke stijging van het aantal geschillen binnen VvE’s. Terwijl in 2023 al een piek van 1.787 meldingen werd bereikt, nam dat in 2024 verder toe naar 2.168 conflicten (+ 21%). Hiervoor is een aantal oorzaken aan te wijzen. Zo stellen makelaars en hypotheekverstrekkers steeds hogere eisen bij de aan- en verkoop van appartementen. Dat kan betekenen dat voor meerdere jaren een onderhoudsplan nodig is, dat steeds vaker leidt tot conflicten tussen eigenaren. Stijn Bouwmeister, gespecialiseerd jurist Civiel Recht: ‘Geschillen ontstaan bijvoorbeeld bij kleinere of voorheen inactieve VvE’s, waar eigenaren zelf klein onderhoud, zoals schilderwerk, deden. Nieuwe eigenaren met grote onderhoudsplannen zorgen vaak voor onenigheid, ook omdat er te weinig reserves zijn opgebouwd. Ook bij grotere VvE’s uit de jaren tachtig en negentig spelen problemen. Veel bestuurders stapten in toen er weinig onderhoud nodig was. Nu complexen verouderen, blijkt het onderhoudsbudget vaak tekort te schieten, waardoor de maandelijkse bijdrage omhoog moet.’
In 2024 vroeg een grote groep Nederlanders om juridische hulp vanwege problemen bij (online) aankopen. Vooral de stijging van meldingen over dropshipping - een ruime verviervoudiging ten opzichte van 2023 (van 16 naar 67) - springt in het oog. Bij dropshipping verkopen webshops producten die zij zelf niet op voorraad hebben. Zonder dat de consument dit weet, fungeren zij als tussenpersoon van leveranciers die zich vaak buiten Europa, zoals China, bevinden. Webshops verwijzen bij problemen vaak door naar externe leveranciers, maar consumenten merken dat de contactgegevens van deze leveranciers of de webshop zelf vaak lastig te vinden zijn. Daarnaast zijn levertijden regelmatig lang of onduidelijk en worden consumenten vaak geconfronteerd met hoge retourkosten bij het terugsturen van producten.
Na een daling in 2023 maakten in 2024 ook meer consumenten melding van onenigheid over bestellingen als gevolg van faillissementen (+36,8%). Zo worden producten na een faillissement niet meer geleverd en lukt het consumenten vaak niet hun geld terug te krijgen. Ook wanneer producten, zoals fietsen, moeten worden gerepareerd door bedrijven blijven kopers lang in onzekerheid of en zo ja wanneer zij deze spullen terugkrijgen.