28-01-2022 - Wij ontvingen in 2021 128.134 juridische hulpvragen, tegenover 147.881 in 2020. Dat betekent een daling van zo’n 13%. Het aantal rechtsbijstandverzekerden bleef ongeveer gelijk. ‘Er zijn vorig jaar minder conflicten ontstaan én meer conflicten voorkomen. Iets dat wij ook herkennen in het aantal geraadpleegde juridische zelfhulptools op onze website’, aldus Jos Sewalt.
De hulptools waaraan Sewalt refereert zijn online middelen die helpen om potentiële conflictsituaties te herkennen en op te lossen, zonder tussenkomst van derden. Te denken valt aan online juridisch advies over geschillen rondom aankopen, als iets niet voldoet aan wat de verkoper heeft beloofd. Of een voorbeeldbrief bij conflicten over aansprakelijkheid, als er door toedoen van een ander iets niet juist verloopt.
De zaken die wél bij Stichting Achmea Rechtsbijstand werden gemeld zijn meer complex en verhard dan voorgaande jaren. ‘Als een situatie is geëscaleerd duurt het langer om met de tegenpartij tot een oplossing te komen.’ In 2021 startte de rechtshulpverlener met een eigen mediationteam, na eerdere positieve ervaringen. ‘Zodat ook in complexe zaken waarin de situatie bovengemiddeld verstoord is we toch proberen er samen uit te komen en een langdurige gang naar de rechter voorkomen. In onze praktijk zien we namelijk dat dit voor beide partijen een goede oplossing geeft.’
Bekijk alle trends en ontwikkelingen op https://www.achmearechtsbijstand.nl/juridische-barometer Inclusief praktijkverhalen en tips van onze juristen.