07-07-2021 - Op 6 april 2021 werd D-Reizen, een handelsnaam van D-RT Retail B.V., failliet verklaard. Ook een aantal VakantieXperts vestigingen vallen onder het faillissement van D-RT Retail B.V. Heeft u een reis geboekt bij D-Reizen of VakantieXperts, bent u benieuwd naar wat dit faillissement voor u betekent en welke juridische mogelijkheden u heeft? Er zijn veel verschillende situaties die zich voor kunnen doen. De belangrijkste en meest voorkomende situaties zetten wij voor u op een rij.
Een pakketreis is een reis die bestaat uit meerdere onderdelen. Meestal is dat het verblijf en vervoer. Bij een pakketreis is het belangrijk te weten wie de reisorganisator van de pakketreis is. Hoe dit is geregeld kunt u vinden op de boekingsbevestiging. Verder is het belangrijk of er een garantiefonds is dat de reissom dekt. Heeft u bijvoorbeeld een corona reisvoucher met SGR-garantie (Stichting Garantiefonds Reizen) ontvangen of niet?
Er zijn bij een pakketreis een aantal mogelijke situaties:
Sommige vestigingen van VakantieXperts vallen onder het faillissement en sommige vestigingen niet. Bekijk dus goed bij welke vestiging u geboekt heeft. Dit is van belang voor de vraag bij wie u aan moet kloppen.
De garantieregeling van de SGR geldt helaas niet voor los gekochte vliegtickets. Toch loont het om te kijken of er compensatie mogelijk is. Sowieso heeft u recht op een omboeking (wat tijdens de corona-maatregelen lastig was of is) of terugbetaling van de ticketprijs (binnen 7 dagen na verzoek).
U kunt uw vordering tot terugbetaling indienen bij de luchtvaartmaatschappij. De luchtvaartmaatschappij is dan uw aanspreekpunt en u kunt de luchtvaartmaatschappij verzoeken om binnen 7 dagen de ticketprijs aan u terug te betalen.
De juridische vraag hierbij is “of de luchtvaartmaatschappij bevrijdend heeft betaald of niet” zonder dat u geld heeft ontvangen. Dit is niet zo. Dit betekent dat de luchtvaartmaatschappij ervoor moet zorgen dat u ook daadwerkelijk het geld ontvangt. Ook al is de bemiddelaar failliet. We zien dat diverse luchtmaatschappijen beweren dat zij wel bevrijdend hebben betaald en dus niet twee keer de ticketprijs terugbetalen. Als hier geen overeenstemming over wordt bereikt, is een gang naar de rechter 1 van de mogelijkheden om te bekijken. Dit is wel een langdurig traject. .
Neem contact met ons op of meld uw zaak online.