Een toenemende vorm van criminaliteit is mensen geld afhandig maken door misbruik te maken van hun persoonsgegevens. We noemen dit ook wel identiteitsdiefstal of identiteitsfraude. In dit artikel lees je wat je moet doen als je denkt dat je slachtoffer bent van identiteitsdiefstal of -fraude. En je krijgt nuttige tips om identiteitsdiefstal of -fraude zo veel mogelijk te voorkomen.
Je komt erachter dat er op jouw naam een telefoonabonnement is afgesloten. Je bent deze overeenkomst echter niet zelf aangegaan, maar krijgt nu aanmaningen voor het abonnement. Wat moet je nu doen?
Criminelen kunnen persoonsgegevens verkrijgen door bijvoorbeeld phishing of een datalek. Met die persoonsgegevens doen zij zich online voor als iemand anders. Ze sluiten dan overeenkomsten of plegen strafbare feiten. Of ze gebruiken deze gegevens om zich voor te doen als officiële instantie, zoals je bank. Zo maken ze je geld of nog meer gegevens afhandig. Het kan gebeuren dat:
Kortgezegd gebeuren er dus dingen waar je zelf niet voor gekozen hebt. Hopelijk overkomt jou dit niet en gelukkig wordt het deze criminelen op allerlei manieren zo moeilijk mogelijk gemaakt. Toch blijkt het helaas niet altijd mogelijk om misbruik van persoonsgegevens volledig te voorkomen.
Onderneem zo snel mogelijk actie. Criminelen kennen duizend-en-één manieren om je te bestelen. Het is moeilijk om je tegen al deze manieren te wapenen en soms kun je er ook weinig aan doen, zoals bij een datalek. Ieder slot is uiteindelijk te kraken en er bestaan haast geen mensen die volledig ongevoelig zijn voor oplichting. Neem het jezelf in ieder geval niet kwalijk als dit je overkomt, maar onderneem wel snel actie! Dat zou je immers ook meteen doen als je merkt dat er bij je is ingebroken.
Aangifte doen is ten eerste belangrijk omdat de politie je zonder aangifte niet kan helpen. Ook moet je aantonen dat je alles hebt gedaan om de schade door de identiteitsfraude te beperken. Tenslotte help je er andere slachtoffers van identiteitsfraude mee. Als er veel aangiftes worden gedaan over misbruik van persoonsgegevens krijgt het probleem een hogere prioriteit. Dat leidt misschien tot meer aanwijzingen, waardoor de kans groter wordt dat de politie iets kan doen. Aangifte doen van identiteitsdiefstal of -fraude kan ook telefonisch via het landelijke telefoonnummer van de politie: 0900 – 8844.
Het is erg belangrijk dat je bij vermoeden van identiteitsdiefstal of -fraude melding doet bij je bank of creditcardmaatschappij. Zij kunnen vervolgens een risico-inschatting maken en bijvoorbeeld jouw rekening blokkeren. Ze controleren of er vreemde transacties zijn geweest, of geven je een nieuwe bankpas met een nieuwe pincode. Gaat het dan toch nog mis? Dan kun je in ieder geval bewijzen dat jouw bank of creditcardmaatschappij van het probleem op de hoogte was.
Als je denkt dat je te maken hebt met identiteitsdiefstal of -fraude, doe dan melding bij het CMI (onderdeel van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG)). Het CMI beoordeelt vervolgens jouw melding en bepaalt de vervolgstappen. Als het CMI beoordeelt dat er daadwerkelijk sprake is van identiteitsdiefstal of -fraude, kunnen zij stappen ondernemen om verdere schade te voorkomen. Zoals een vervolgmelding bij de Belastingdienst, de politie of de RDW.
Als je een rechtsbijstandverzekering hebt, kun je melding van identiteitsfraude of identiteitsdiefstal melden. Onze juristen adviseren je dan over de stappen die je kunt nemen.
Ontdek je misbruik van jouw persoonsgegevens? Bijvoorbeeld omdat er zonder jouw toestemming een abonnement op jouw naam is afgesloten? Blijf dan niet stilzitten. Overeenkomsten die zonder jouw toestemming op jouw naam worden afgesloten, zijn uiteraard niet rechtsgeldig, De verkoper of dienstverlener moet bewijzen dat je daadwerkelijk de overeenkomst wilde sluiten. Dit kan wel problemen opleveren. Een goede administratie is daarom dus erg belangrijk.
Naast het bijhouden van een goede administratie, is het belangrijk dat je contact houdt met schuldeisers. Zij weten immers niet dat je slachtoffer bent geworden van identiteitsdiefstal of -fraude. Leg dit goed uit en stuur eventueel bewijs, zoals een kopie van jouw aangifte of melding bij het CMI. Let er wel op dat je onnodige persoonsgegevens onleesbaar maakt.
Verwerkt een organisatie jouw gegevens en maak je jezelf zorgen over of dit wel veilig gebeurt? Je kunt daarover altijd vragen stellen bij de Functionaris gegevensbescherming (FG) van die organisatie. Ben je dan nog niet gerustgesteld? Dan kun je die organisatie vragen om jouw gegevens te verwijderen of te anonimiseren. Gebruik daarvoor onze voorbeeldbrief. De FG moet binnen 4 weken laten weten of hij jouw gegevens verwijdert. Ben je het oneens met het besluit? Dan kun je daarna een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).
Helaas is het soms niet te voorkomen dat criminelen jouw gegevens in handen krijgen, zoals bij een datalek. Daarop heb je zelf immers nauwelijks invloed. Toch kun je veel doen om te voorkomen dat je slachtoffer wordt van de gevolgen van een datalek. Wees daarom alert op (digitale) fraude en weet waarmee je te maken kunt krijgen.
Spoofing is een manier van oplichting waarbij de oplichter zich voordoet als een betrouwbare organisatie, zoals bijvoorbeeld je bank. Met alleen persoonsgegevens of zelfs een burgerservicenummer (BSN), is het meestal niet mogelijk om een overeenkomst te sluiten. Vaak is er meer nodig, zoals een (veilige) kopie van jouw identiteitsbewijs. Een oplichter gebruikt daarom persoonsgegevens om je ervan te overtuigen dat hij namens bijvoorbeeld de bank belt en betrouwbaar is. Nadat hij jouw vertrouwen heeft, probeert hij je meer gegevens of geld afhandig te maken.
Spoofing gebeurt:
Natuurlijk hoef je niet meteen alles en iedereen te wantrouwen. Wees wel voorzichtig en controleer wat een onbekende zegt.
Bedenk bovendien dat betrouwbare organisaties je nooit vragen om wachtwoorden en pincodes. Gebeurt dit wel? Dan is de kans zeer groot dat je met fraude te maken hebt.
Gebruik deze brief om de Functionaris Gegevensbescherming van een organisatie jouw gegevens te laten verwijderen of anonimiseren.