Wat is de AVG?

De AVG staat voor Algemene Verordening Gegevensbescherming en beschermt jouw persoonsgegevens. Bedrijven zijn verplicht zich aan deze wetgeving te houden. Je hebt door deze wetgeving meer grip op je privacy. In dit artikel lees je wat de AVG inhoudt en wat dit betekent voor het beschermen van jouw gegevens.

Voorbeeld

Marjolein is online aan het shoppen. Ze kan niet kiezen en sluit de webshop af. Daarna speelt ze een gratis spelletje op haar telefoon, bekijkt haar e-mail en opent social media voor een update over wat haar vrienden doen. Opeens verschijnt in haar scherm een advertentie van een rode jas. Marjolein denkt: “dat is toevallig, die heb ik net gezien bij het shoppen. Ik ga hem toch kopen!” Hoe kan zo'n specifieke advertentie precies op dat moment verschijnen? En welke (persoons)gegevens worden hiervoor gebruikt? Heb je recht op inzage, verwijdering of aanpassing van deze gegevens? 

Verplichtingen vanuit de AVG

De AVG schrijft voor dat je goed moet worden voorgelicht over welke gegevens worden vastgelegd. Dat betekent dat bedrijven je onder andere moeten laten weten:

  • Welke persoonsgegevens zij van jou gebruiken;-
  • Voor welk doel zij de persoonsgegevens gebruiken; 
  • Met wie zij de persoonsgegevens delen en
  • Hoe lang zij jouw persoonsgegevens bewaren.

Hieronder lees je op welke manier je invloed hebt op je privacy. 

Kan de AVG mij meer invloed geven op de bescherming van mijn gegevens?  

Gedrag op het internet wordt uitgebreid gemeten en geanalyseerd en ook cybercriminaliteit is een steeds groter probleem. Waren voorheen vaak bedrijven het slachtoffer, tegenwoordig zijn het steeds vaker individuen die te maken krijgen met online criminaliteit. Denk aan de voorbeelden zoals de hack bij de GGD of Booking.com. De waardevolle persoonsgegevens en/of betaalgegevens van heel veel gebruikers worden bij zo’n hack gestolen. Deze gegevens worden doorverkocht en later gebruikt door een derde partij. Deze gebruikt de persoonsgegevens voor commerciële doeleinden, zoals eigen advertenties, verkoopaanbiedingen of zelfs Whatsapp- of e-mailfraude. De AVG kan je meer invloed geven, omdat je de bedrijven kunt aanspreken op de manier waarop ze met jouw gegevens om gaan.

Je kunt met de AVG namelijk een verzoek doen tot:

  • inzage van de persoonsgegevens;
  • (mogelijke) toestemming van gebruik persoonsgegevens intrekking;
  • wissen van jouw persoonsgegevens;
  • gebruik persoonsgegevens beperken. 

Pas op dat je niet onbewust jouw persoonsgegevens zelf weggeeft

Het onbewust geven van toestemming komt vaak voor bij de cookies waar je mee te maken krijgt bij elke website die je bezoekt. De meeste mensen geven ongelezen hun toestemming om persoonsgegevens te delen met derden. De volgende zin wordt hierbij vaak getoond: “Met deze cookies kunnen wij en derde partijen jou persoonlijke advertenties laten zien en kun je informatie delen op social media.” Ook bij winacties op social media of gratis spelletjes worden jouw persoonsgegevens gevraagd voor deze doeleinden. Door het gratis spelletje te spelen geef je toestemming om jouw persoonsgegevens te gebruiken voor bijvoorbeeld het sturen van gepersonaliseerde advertenties. Zoals die ene spijkerbroek waarop je had gezocht, waarna advertenties van die broek werden getoond met een geweldige aanbieding. Deze advertenties kunnen eventuele kopers net dat ene zetje geven om de spijkerbroek te kopen. Jouw persoonsgegevens zijn dus geld waard.

In de voorwaarden van apps en cookies lees je het doel voor gebruik

In de algemene voorwaarden van apps en cookies kun je lezen welke gegevens deze bedrijven van jou gebruiken, voor welk doel, met wie zij de gegevens delen en hoelang zij de gegevens bewaren. Ook staat daarin of de organisatie doet aan bijvoorbeeld ‘geautomatiseerde besluitvorming’ of ‘profilering’. Dit is in  principe niet toegestaan vanuit de AVG, maar als je toestemming geeft is het wel toegestaan.

Als automatisch een beslissing wordt gemaakt zonder tussenkomst van een  persoon op basis van jouw persoonsgegevens, dan is dat ‘geautomatiseerde besluitvorming’. Dit geldt ook als er een advies wordt gegeven en jij het advies ook opvolgt. Er wordt dan gebruikt gemaakt van een zogenaamd algoritme. Denk aan een hypotheek of leningverstrekking. Tegenwoordig worden zelfs ook sollicitatiebrieven op deze manier beoordeeld. Hiervoor is het juist van belang dat de persoonsgegevens juist zijn en dat je niet vanzelf in een hokje wordt gezet, denk bijvoorbeeld aan de toeslagenaffaire.    

Ook kunnen organisaties gebruik maken van ‘profilering’. Dan wordt er een besluit genomen op basis van je profiel aan de hand van jouw gebruik. Jouw profiel wordt gebruikt in een algoritme, zodat er een inschatting kan worden gemaakt hoe jij je gaat gedragen. Hierdoor zie je vaak de reclames terugkomen van websites die je hebt bezocht. 

Als de doelen waarvoor jouw persoonsgegevens worden gebruikt niet vermeld staan in de algemene voorwaarden, cookies of privacy voorwaarden, dan handelt het bedrijf in strijd met de AVG. Ondanks de bewuste dan wel onbewuste toestemming kun je gebruik maken van de mogelijkheden van de AVG om jouw persoonsgegevens te beschermen.