Zonnepanelen zijn enorm populair. Bij eigenaren die willen besparen op energiekosten of door zorgen over het klimaat. Er zitten natuurlijk ook nadelen aan zonnepanelen. Zo vraagt de productie van de panelen veel grondstoffen en energie. Ook zijn de wachttijden soms fors. Denkt u over het aanschaffen van zonnepanelen? Dan is het belangrijk dat u op de hoogte bent van alle mogelijke valkuilen. Zoals het niet nakomen van de levertijd, gebrekkige installatie of zelfs oplichting. In dit artikel geven we u een aantal praktische tips zodat u met een zeker gevoel voor aanschaf (of steeds vaker ook huur) van zonnepanelen kunt kiezen.
Vraag altijd om referenties en bekijk de online beoordelingen over het bedrijf. Doe onderzoek naar de ervaringen van mensen uit uw directe omgeving en bekijk of het bedrijf lid is van een relevante branchevereniging. U kunt ook advies vragen aan een onafhankelijke expert (sommige gemeentes hebben bijvoorbeeld een groen loket).
Let daarnaast op de levertijd, betaal niet teveel aan en controleer de eigenschappen en kwaliteit van de gebruikte zonnepanelen, omvormers en bevestigingsmaterialen.
Dit hangt van verschillende dingen af. Zijn de panelen en toebehoren op voorraad? Tijdens de coronacrisis waren sommige grondstoffen bijvoorbeeld moeilijk leverbaar. Met negatieve gevolgen voor de wachttijden voor het plaatsen van zonnepanelen. Ook zit de planning van installateurs tegenwoordig vaak vol. Soms nemen ze niet eens nieuwe klanten aan. In de praktijk duurt het plaatsen van zonnepanelen dan ook enkele weken tot zelfs meerdere maanden. Maak dus duidelijke afspraken en leg de levertijd goed vast.
Neem in dat geval contact op met het zonnepanelenbedrijf. Vraag naar de reden van de vertraging en maak afspraken over een nieuwe leverdatum. Laat het bedrijf dit schriftelijk bevestigen. Kan of wil de leverancier niet aan de afspraken voldoen? Neem dan contact op met een jurist.
Tip: betaal nooit teveel aan. Gaat een bedrijf failliet, dan bent u namelijk in de meeste gevallen uw geld kwijt. Vaak is 10% meer dan voldoende. De wet bepaalt dat de aanbetaling van een product van meer dan 50% van het aankoopbedrag in ieder geval niet mag.
Ook in dat geval moet u dit zo snel mogelijk (schriftelijk) laat weten aan het zonnepanelenbedrijf. Geef het bedrijf de kans om de gebreken te herstellen. Weigeren ze dit? Of niet binnen een redelijke termijn? Stuur dan een brief aan het bedrijf met daarin een redelijke termijn om de gebreken te herstellen. Komt u er niet uit met het zonnepanelenbedrijf? Als het bedrijf is aangesloten bij een brancheorganisatie, dan kunt u hier een klacht indienen. Sowieso is het belangrijk om het uitgevoerde werk altijd te controleren. Een installatie kan er bijvoorbeeld op het oog netjes uitzien, maar met kwalitatief slechte materialen zijn geïnstalleerd.
Hoeveel opbrengst (rendement) u uit uw zonnepanelen haalt, hangt vooral af van het vermogen van de zonnepanelen en de gekozen omvormers. Deze omvormers zetten de stroom die opgewekt wordt door zonnepanelen om naar gebruik voor in huis. Informeer vooraf naar het merk, productinformatie, de garantie en levensduur van de zonnepanelen en omvormers. Vraag ook naar het vermogen van de zonnepanelen en referenties van eerdere installaties. Zo kunt u een goede inschatting maken van de te verwachten prestaties van uw aan te leggen systeem.
Controleer de afspraken die u hierover maakte met het zonnepanelenbedrijf. Vergelijk het toegezegde rendement met de verbruiksgegevens van uw energieleverancier.
Wordt het verwachte rendement van uw zonnepanelen niet gehaald? Probeer dan eerst de oorzaak te achterhalen. Vervuiling van de panelen, schaduwval of een verkeerde positionering van de panelen kunnen van grote invloed zijn op de prestaties. Neem contact op met het zonnepanelenbedrijf om uw probleem te bespreken. Misschien hebben zij een eenvoudig oplossing voor uw probleem, of ze sturen een technicus om het tegenvallende rendement te onderzoeken.
De zonnepaneleninstallateur moet in dat geval zorgen voor een oplossing. Meld de schade direct bij het zonnepanelenbedrijf. Maak foto’s en beschrijvingen van de schade en deel deze het bedrijf. Vraag om een schriftelijke bevestiging van uw melding. Komt u er niet uit? Overleg dan met een jurist of neem contact op met uw woonverzekering. Zij zullen u misschien adviseren om een expert in te schakelen om de omvang van de schade te laten bepalen.
Stuur in dat geval eerst een duidelijke brief met een redelijke termijn waarin u het zonnepanelenbedrijf de kans geeft om de problemen op te lossen. Worden uw klachten niet opgelost? En is het bedrijf aangesloten bij een brancheorganisatie? Neem dan contact op met de brancheorganisatie om te zien of zij kunnen bemiddelen bij het oplossen van het geschil. Soms is het nemen van juridische stappen noodzakelijk. Bent u verzekerd voor rechtsbijstand bij Stichting Achmea Rechtsbijstand? Neem dan contact met ons op.
Heeft u duidelijke afspraken gemaakt over wanneer de zonnepanelen geïnstalleerd zouden worden? En is dit niet of niet op tijd gebeurd? Dan kunt u de misgelopen opbrengst mogelijk verhalen op de zonnepanelenleverancier. Neem hiervoor contact met ons op.
Hoe lang zonnepanelen meegaan is afhankelijk van veel factoren. Zoals (natuurlijke) omstandigheden waar u of de leverancier geen invloed op heeft. Daarom is het belangrijk om vooraf de garantievoorwaarden te controleren. Van de zonnepanelen, omvormers en toebehoren, maar ook van de installatie zelf. Vraag naar de garantieperiode en de specifieke dekkingen. Zoals schade, verminderde prestaties of defecten.
Gebruik deze voorbeeldbrief om uw probleem te laten oplossen door de zonnepanelenleverancier.