Mijn energieleverancier wijzigt de energieprijzen binnen 30 dagen. Mag dat zomaar?

Je hebt er misschien over gelezen of zelf mee te maken gehad. Een energieleverancier wijzigt tarieven en doet dit korter dan 30 dagen voordat de wijziging ingaat. Mag dit? Wat zijn je mogelijkheden? In dit artikel lees je het antwoord op deze vragen.

Bij een vast contract heb je recht op levering van energie voor een vaste prijs

Die prijs is geldig totdat het contract afloopt. Je energieleverancier mag, zo lang het contract loopt, het tarief normaal gesproken niet aanpassen. Ook niet als de energieleverancier 30 dagen van te voren laat weten dat ze de prijzen willen veranderen. Dit geldt ook voor wijzigingen in de terugleververgoeding voor opgewekte energie uit zonnepanelen.

Loop je hier tegenaan? In dat geval is het verstandig bezwaar te maken tegen de prijswijziging. Je hebt volgens het contract recht op vaste energietarieven. Op de website van de energieleverancier staat hoe en waar je dit moet doen. Soms moet je een online contactformulier invullen, soms een mail sturen en soms een brief. Wij raden aan het bezwaar in te dienen en hier bewijs van te bewaren.

Prijsverhoging bij een variabel contract? Alleen geldig als je minimaal 30 dagen vooraf een bericht krijgt

Dat staat zo in de wet. Als de energieleverancier de tarieven binnen 30 dagen wijzigt voor consumenten en kleinverbruikers, dan mag dat dus niet. Een voorbeeld: 

Als de leverancier de tarieven op 1 november wil wijzigen, dan moet de energieleverancier dit voor 1 oktober schriftelijk laten weten. De energieleverancier mag dit ook per e-mail laten weten. Na de mededeling van de energieleverancier betaal je nog 30 dagen het niet gewijzigde tarief. Wat je energieleverancier wel en niet mag wijzigen staat in het contract en de Algemene Voorwaarden. De minimale termijn van 30 dagen is in ieder geval verplicht.

Toch een tariefswijziging binnen 30 dagen?

Maak dan bezwaar. Op de website van je energieleverancier staat hoe en waar je dit moet doen. Soms moet je een online contactformulier invullen, soms een mail sturen en soms een brief. Wij raden aan het bezwaar in te dienen en hier bewijs van te bewaren. In het bezwaar vraag je de energieleverancier om de verhoging van het tarief niet eerder in te laten gaan dan 30 dagen nadat je het bericht over de verhoging hebt gehad.

Je kunt hiervoor gebruik maken van onze gratis voorbeeldbrief voor het indienen van bezwaar. Deze voorbeeldbrief is beschikbaar voor zowel vaste als variabele contracten. Wij adviseren om de brief per aangetekende post te versturen en het verzendbewijs goed te bewaren.

Kom je er niet uit met de energieleverancier?

Een verhoging van de prijs, zoals bij de hogere energietarieven, geeft soms de mogelijkheid om het (energie)contract op te zeggen.

Mogelijk geeft de energieleverancier geen reactie of oplossing

Dan is ons advies om hiervan melding te doen bij de Autoriteit Consument Markt (ACM). Je kunt ook naar de Geschillencommissie Energie stappen.

Natuurlijk kun je als verzekerde bij Interpolis, Centraal Beheer, Avéro Achmea, FBTO, InShared of Hema ook rekenen op onze juridische hulp. Onze juristen helpen je graag verder. Meld jouw zaak online.

Bezwaar maken tegen het nieuwe energietarief? Download de gratis voorbeeldbrief voor een vast of variabel contract

Je energieleverancier moet jou minimaal 30 dagen voordat de energieprijs gewijzigd wordt informeren. Is dat niet het geval? Maak dan gebruik van onze gratis voorbeeldbrieven om bezwaar te maken tegen deze prijswijziging.

Voorbeeldbrief: bezwaar verhogen energieprijzen variabel contract DOCX, 24 kB Download
Voorbeeldbrief: bezwaar verhogen energieprijzen vast contract DOCX, 24 kB Download