U heeft het hele jaar hard gewerkt en door corona bent u al een tijdje niet meer met het vliegtuig op reis geweest. Deze zomer gaat u sinds lange tijd weer vliegen. Helaas zorgt drukte en tekort aan personeel op Schiphol voor een onzekere situatie. De luchthaven heeft nu al aangegeven dat een fors aantal vluchten niet door zal gaan. In dit artikel kunt u lezen wat te doen als uw vlucht vooraf niet doorgaat of gewijzigd wordt.
Bent u op zoek naar informatie over wat te doen als u uw vlucht mist door drukte op Schiphol? Bekijk dan ons artikel over dit onderwerp.
U gaat in juli op vakantie naar Gran Canaria. Deze reis is door u afgelopen winter geboekt. U ontvangt nu het bericht dat uw vlucht niet door kan gaan. Uw luchtvaartmaatschappij heeft uw vlucht geannuleerd vanwege de drukte op Schiphol. Wat kunt u doen?
Door personeelstekort is er de laatste tijd enorme drukte ontstaan op Schiphol. De wachttijden liepen enorm op en daardoor ontstonden lange wachtrijen en werden vluchten zelfs gemist. Schiphol heeft hard ingegrepen door een deel van de geplande vluchten al vooraf te annuleren om zo de verwachte drukte te verminderen. Dit heeft grote gevolgen voor de reizigers, luchtvaartmaatschappijen en vakantieaanbieders. De geplande vakantie van vele duizenden reizigers kan hierdoor misschien niet doorgaan. Extra vervelend na jaren van corona waarin het maken van een vliegreis natuurlijk al lastiger was.
Als u een vliegreis heeft geboekt via Schiphol dan zijn er 4 mogelijke opties:
Hieronder leggen wij uit wat deze opties betekenen voor u als reiziger en wat u kunt doen als uw vlucht geannuleerd of gewijzigd wordt.
Heeft u een pakketreis geboekt? Informeer dan bij uw reisorganisatie. De reisorganisatie is in dat geval uw contactpersoon. Als u een losse vlucht heeft geboekt, informeer dan bij de luchtvaartmaatschappij of de vlucht doorgaat. Uw vlucht is pas geannuleerd of gewijzigd wanneer de reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij dit heeft aangegeven. Boek in ieder geval nog niets anders voordat duidelijk is of vlucht wel of niet doorgaat. Deze kosten kunt u meestal niet verhalen. Zorg er ook voor dat u een schriftelijke bevestiging heeft van het annuleren of wijzigen van de vlucht.
Heeft u een pakketreis geboekt? Dan kijkt de reisorganisatie voor u naar een andere reisoptie. Niet alleen voor de vlucht, maar voor alle zaken die zijn geboekt, zoals hotel en vervoer van de luchthaven naar het hotel. Dat betekent dat de reisorganisatie u een goede andere mogelijkheid moet bieden. Dat geldt dus ook voor het hotel en andere zaken die u had geboekt. Gaat het om een kleine wijziging? Dan zult u deze wijziging moeten accepteren. Gaat het om een grote wijziging? Dan moet u de mogelijkheid krijgen om te annuleren en heeft u recht op geld terug. Ook kunt u de reisorganisatie vragen om vergoeding van de extra kosten die u moet maken bij een grote wijziging.
Neem dus in alle gevallen eerst contact op met uw reisorganisatie, voordat u besluit te annuleren.
Belangrijk: heeft u een losse vlucht geboekt? Dan kan de luchtvaartmaatschappij u een andere mogelijkheid bieden. Is er geen andere mogelijkheid of geen passende mogelijkheid, dan heeft u recht op het geld terug.
Heeft u een pakketreis geboekt en is uw vlucht geannuleerd en heeft de reisorganisatie geen andere geschikte optie beschikbaar? Dan heeft u recht op geld terug. De prijs voor de pakketreis wordt aan u vergoed. U krijgt het geld terug voor de vlucht en andere zaken die u heeft geboekt bij de reisorganisatie. In veel gevallen heeft de reisorganisatie die bij ANVR is aangesloten een andere geschikte optie voor u beschikbaar.
Belangrijk: Heeft u een losse vlucht geboekt die is geannuleerd? Dan heeft u recht op het geld terug voor de vlucht. Niet voor de los geboekte accommodatie of huurauto. Kijk dus goed of u deze zaken kunt annuleren. En wat de financiële gevolgen hiervan zijn.
Krijgt u langer dan 2 weken van te voren te horen dat uw reis geannuleerd wordt? Dan heeft u alleen recht op geld terug. Hoort u korter dan 2 weken van te voren dat de reis niet doorgaat? Dan heeft u misschien ook recht op een schadevergoeding.
Heeft u een los vliegticket geboekt? Dan moet de luchtvaartmaatschappij misschien ook de gemaakte extra kosten vergoeden. Denk daarbij aan het boeken van vliegtickets bij een andere luchtvaartmaatschappij. Zie ook ons artikel over vliegtuigvertragingen en geannuleerde vluchten voor meer informatie.
Heeft u geboekt bij een reisorganisatie? Dan kunt u ook een verzoek doen om de gemaakte extra kosten te vergoeden. De reisorganisatie kan dit dan proberen te verhalen op de luchtvaartmaatschappij. Het is nog onzeker of de reisorganisatie verplicht is u deze kosten te vergoeden.
Probeer eerst met de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie tot een goede oplossing te komen. U heeft bij hen geboekt en zij zijn daarom uw eerste contactpersoon. Lukt dit niet? Dan kunt u misschien ook Schiphol aanspreken omdat het probleem bij Schiphol is ontstaan. Dit kan in de praktijk lastig zijn. Juridisch gezien heeft u namelijk een overeenkomst met de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie, niet met Schiphol.
Neem bij twijfel contact op met uw luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie.
Neem dan contact op met een jurist van Stichting Achmea Rechtsbijstand. We helpen u graag! U kunt de zaak natuurlijk ook online melden (snelste optie).
Bent u op zoek naar informatie over wat te doen als u uw vlucht mist door drukte op Schiphol? Bekijk dan ons artikel over dit onderwerp.