Drukte Schiphol: Wat te doen als je vlucht vooraf is geannuleerd?

Je hebt het hele jaar hard gewerkt en al een tijdje niet meer met het vliegtuig op reis geweest. Deze zomer ga je sinds lange tijd weer vliegen. Helaas zorgt drukte en tekort aan personeel op Schiphol voor een onzekere situatie. De luchthaven heeft nu al aangegeven dat sommige vluchten niet doorgaan. In dit artikel lees je wat te doen als jouw vlucht vooraf niet doorgaat of gewijzigd wordt.

Voorbeeld

Je gaat in juli op vakantie naar Gran Canaria. Deze reis heb je afgelopen winter geboekt. Je krijgt nu het bericht dat de vlucht niet kan doorgaan. De luchtvaartmaatschappij heeft jouw vlucht geannuleerd vanwege drukte op Schiphol. Wat kun je doen?

Wat is er aan de hand?

Door personeelstekort ontstond in periodes enorme drukte op Schiphol. De wachttijden liepen enorm op en daardoor ontstonden lange wachtrijen en werden vluchten zelfs gemist. Schiphol heeft daarom een deel van de geplande vluchten vooraf geannuleerd om zo de verwachte drukte te verminderen. Dit had gevolgen voor de reizigers, luchtvaartmaatschappijen en vakantieaanbieders.  

Wat betekent dit voor jouw vlucht?

Als je een vliegreis hebt geboekt vanaf Schiphol dan zijn er 4 mogelijke opties:

  1. De vlucht blijft staan en gaat door (in dat geval is er niets aan de hand).
  2. Je hebt nog niets gehoord en weet nog niet of jouw vlucht doorgaat.
  3. Jouw vlucht is gewijzigd. 
  4. Jouw vlucht is geannuleerd. 

Hieronder lees je wat deze opties betekenen voor jou als reiziger. En wat je kunt doen als jouw vlucht geannuleerd of gewijzigd wordt.

Je hebt nog niets gehoord. Je weet dus nog niet of de vlucht doorgaat.

Heb je een pakketreis geboekt? De reisorganisatie is in dat geval jouw contactpersoon. Als je een losse vlucht hebt geboekt, informeer dan bij de luchtvaartmaatschappij of de vlucht doorgaat. De vlucht is pas geannuleerd of gewijzigd als de reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij dit heeft aangegeven. Boek in ieder geval nog niets anders voordat duidelijk is of vlucht wel of niet doorgaat. Deze kosten kun je meestal niet verhalen. Zorg er ook voor dat je een schriftelijke bevestiging hebt van het annuleren of wijzigen van de vlucht. 

De vlucht is gewijzigd. Moet je hiermee instemmen?

Heb je een pakketreis geboekt? Dan kijkt de reisorganisatie voor jou naar een andere reisoptie. Niet alleen voor de vlucht, maar voor alle zaken die zijn geboekt, zoals hotel en vervoer van de luchthaven naar het hotel. Dat betekent dat de reisorganisatie een goede andere mogelijkheid moet bieden. Dat geldt dus ook voor het hotel en andere zaken die je had geboekt. Gaat het om een kleine wijziging? Dan zul je deze wijziging moeten accepteren. Gaat het om een grote wijziging? Dan moet je de mogelijkheid krijgen om te annuleren en heb je recht op geld terug. Ook kun je de reisorganisatie vragen om vergoeding van de extra kosten die je moet maken bij een grote wijziging.

Neem dus in alle gevallen eerst contact op met de reisorganisatie, voordat je besluit te annuleren.

Belangrijk: heb je een losse vlucht geboekt? Dan kan de luchtvaartmaatschappij een andere mogelijkheid bieden. Is er geen andere mogelijkheid of geen passende mogelijkheid, dan heb je recht op geld terug. 

De vlucht is geannuleerd. Waar heb je recht op?

Heb je een pakketreis geboekt, is de vlucht geannuleerd en heeft de reisorganisatie geen andere geschikte optie beschikbaar? Dan heb je recht op geld terug. De prijs voor de pakketreis wordt aan jou vergoed. Je krijgt het geld terug voor de vlucht en andere dingen die je boekte bij de reisorganisatie. In veel gevallen heeft de reisorganisatie die bij ANVR is aangesloten een andere geschikte optie beschikbaar.

Belangrijk: Heb je een losse vlucht geboekt die is geannuleerd? Dan heb je recht op het geld terug voor de vlucht. Niet voor de los geboekte accommodatie of huurauto. Kijk dus goed of je deze zaken kunt annuleren. En wat de financiƫle gevolgen hiervan zijn.

Het moment van annuleren is van belang om schadevergoeding te kunnen eisen

Krijg je langer dan 2 weken van te voren te horen dat jouw reis geannuleerd wordt? Dan heb je alleen recht op geld terug. Hoor je korter dan 2 weken van tevoren dat de reis niet doorgaat? Dan heb je misschien ook recht op een schadevergoeding.

Heb je een los vliegticket geboekt? Dan moet de luchtvaartmaatschappij misschien ook de gemaakte extra kosten vergoeden. Denk daarbij aan het boeken van vliegtickets bij een andere luchtvaartmaatschappij. Zie ook ons artikel over vliegtuigvertragingen en geannuleerde vluchten voor meer informatie.

Heb je geboekt bij een reisorganisatie? Dan kun je ook een verzoek doen om de gemaakte extra kosten te vergoeden. De reisorganisatie kan dit dan proberen te verhalen op de luchtvaartmaatschappij. Het is nog onzeker of de reisorganisatie verplicht is deze kosten te vergoeden. 

Kun je ook Schiphol aanspreken?

Probeer eerst met de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie tot een goede oplossing te komen. Je hebt bij hen geboekt en zij zijn daarom jouw eerste contactpersoon. Lukt dit niet? Dan kun je misschien ook Schiphol aanspreken omdat het probleem bij Schiphol is ontstaan. Dit kan in de praktijk lastig zijn. Juridisch gezien heb je namelijk een overeenkomst met de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie, niet met Schiphol.