Tegenwoordig heeft de gemiddelde mens meerdere abonnementen of contracten. Denk bijvoorbeeld aan een abonnement voor internet en telefonie, of voor het OV. Of een abonnement om films te kijken via Netflix, muziek te luisteren via Spotify of te sporten in de sportschool. In dit artikel lees je waar je rekening mee moet houden bij het opzeggen van een abonnement. Kan dit altijd?
Je hebt een abonnement voor mobiele telefonie en wil graag overstappen naar een andere provider. Kan dit zomaar of zit je vast aan het abonnement?
Meestal staat in de schriftelijke overeenkomst die – in dit geval met je telefoonprovider - sluit vermeld hoe het werkt met een opzegging. Maar het kan ook in de algemene voorwaarden bij de overeenkomst staan. Er staat dan bijvoorbeeld in of er een opzegtermijn is en hoe lang die opzegtermijn is.
Je mag als consument op dezelfde manier opzeggen als de manier waarop je het contract bent aangegaan. Heb je de overeenkomst bijvoorbeeld online afgesloten? Dan mag je de overeenkomst ook online weer opzeggen. Je kunt dus bijvoorbeeld niet gedwongen worden per aangetekende brief op te zeggen.
Sluit je als consument een abonnement met een bepaalde looptijd, bijvoorbeeld van 1 jaar? Dan mag dat niet (meer) automatisch verlengd worden met dezelfde periode. Na einde van het eerste jaar, kan de overeenkomst wel met onbepaalde tijd stilzwijgend worden verlengd. Maar de consument heeft dan altijd een opzegtermijn van 1 maand.
Als het gaat om een zakelijke overeenkomst tussen ondernemers (‘business-to-business’), dan gelden de uitzonderingen voor consumenten niet. Gebruikelijk is om overeen te komen dat een overeenkomst schriftelijk opgezegd moet worden. Hierbij moet je meestal rekening houden met een bepaalde opzegtermijn. Maar er kunnen ook andere voorwaarden gelden om te kunnen opzeggen.
De wet heeft als uitgangspunt dat met een consument een overeenkomst voor maximaal 1 jaar mag worden aangegaan. Maar als het gaat om een overeenkomst met een looptijd van bijvoorbeeld 2 jaar, dan is dat toegestaan als je na het eerste jaar maandelijks kunt opzeggen. Is dat niet het geval, dan ontstaat het vermoeden dat het beding 'onredelijk bezwarend' is voor jou als consument. De provider uit het voorbeeld kan dit vermoeden proberen te weerleggen door bijvoorbeeld te zeggen dat hij jou een bepaalde korting heeft gegeven. Of dat je een cadeau hebt ontvangen. Dit gebeurt vaak bij een tweejarig telecom abonnement, waarbij je bijvoorbeeld het eerste jaar korting krijgt op de abonnementsprijs. Dan is het dus wel toegestaan om een contract af te sluiten voor langer dan 1 jaar.
Proefabonnementen (bijvoorbeeld op een krant) mogen niet stilzwijgend verlengd worden. Deze stoppen automatisch na de afgesproken proefperiode. Opzeggen van een proefabonnement is dus niet nodig.
Tussentijds opzeggen van een abonnement is meestal niet mogelijk. Als je een abonnement hebt van 12 maanden en je wilt bijvoorbeeld na 6 maanden overstappen, dan moet je meestal een afkoopsom betalen. Die afkoopsom kan net zo hoog zijn als wat je in totaal aan abonnementsgelden had moeten betalen als je het jaar had volgemaakt.
Tussentijds beëindigen van een abonnement kan soms wel als de aanbieder zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet nakomt. Bijvoorbeeld als de telefonieverbinding heel slecht of geheel afwezig is. Maar je moet de aanbieder dan wel eerst in de gelegenheid stellen de problemen op te lossen. Je moet de aanbieder daarvoor een redelijke termijn geven. Houd daarbij zeker 14 dagen aan.
Als de aanbieder niets doet of de problemen niet oplost, kun je mogelijk de ontbinding van de overeenkomst inroepen. Bij kleine problemen of fouten kan dit weer niet. Ontbinding van een contract is dus iets anders dan een opzegging. Ontbinden van het abonnement kan alleen als er sprake is van het niet nakomen van verplichtingen uit de overeenkomst door jouw contractspartij. Voor een opzegging van het abonnement hoef je geen reden op te geven.
Rechtsbijstandverzekering bij Interpolis, Centraal Beheer, FBTO, Avéro Achmea of InShared? Meld je zaak. Onze juristen staan voor je klaar.
LegalGuard geeft snel juridisch advies voor een vast laag tarief.