Klachten

Wij willen dat jij tevreden bent over onze juridische hulp. Ben je niet tevreden? Laat het ons dan weten. Wij waarderen het als je een klacht indient. Dat kan als klant, maar ook als advocaat, tussenpersoon of tegenpartij. Onder een klacht verstaan wij iedere uiting van onvrede over onze dienstverlening. Wij luisteren graag naar je en zoeken samen naar een oplossing. Daarnaast gebruiken we jouw feedback om doorlopend onze dienstverlening te verbeteren.

Hoe geef ik een klacht door?

Hoe vertel je ons over jouw klacht?

Je kunt dat op 4 manieren doen.

  1. Online - Vul het klachtenformulier in.
  2. Telefonisch - Bel ons om je klacht door te geven. Je bereikt ons op werkdagen van 8.30 uur tot 17.00 uur op 088 462 24 45.
  3. Per e-mail - Stuur een e-mail naar: klachtenteam@achmearechtsbijstand.nl.
  4. Per brief - Stuur een brief aan:

    Stichting Achmea Rechtsbijstand
    Klachtenteam
    Postbus 4116
    7320 AC Apeldoorn
Welke gegevens hebben wij nodig?

Om je klacht goed te kunnen bekijken, vragen wij om een aantal gegevens.

  • Je naam, adres en het telefoonnummer waarop je overdag bereikbaar bent;
  • Het zaaknummer (R-nummer);
  • Een omschrijving van jouw klacht;
  • De oplossing die je wenst;
  • Eventuele bijlagen om jouw klacht te onderbouwen.
Wat doen wij als je een klacht meldt?
Je krijgt binnen 5 werkdagen een schriftelijke bevestiging van jouw klacht. Als je dat wilt, kun je daarna de klacht met de klachtbehandelaar bespreken. Kunnen we het probleem meteen oplossen? Dan doen we dat natuurlijk. Vaak is extra onderzoek - waaronder hoor en wederhoor - nodig om jouw klacht te beoordelen. We bespreken dan samen de vervolgstappen en wanneer je een oplossing kunt verwachten. De oplossing en afhandeling van jouw klacht delen we in ieder geval ook schriftelijk met jou.
Ben je niet tevreden over de behandeling van jouw klacht?

Dan heb je de volgende 3 mogelijkheden:

  1. Je kunt binnen 3 maanden een klacht indienen bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid).

    Je kunt jouw klacht op 2 manieren melden bij het Kifid:

    - Door een klacht op papier te sturen naar: Postbus 93257, 2509 AG Den Haag;
    - Door online een klacht in te dienen via mijn.kifid.nl.

    Het Kifid neemt jouw klacht alleen in behandeling als je eerst een klacht bij ons hebt ingediend en een inhoudelijke reactie hebben ontvangen. Meer informatie hierover vind je op de website van het Kifid. Het Kifid behandelt overigens alleen klachten van consumenten.
  2. Je kunt naar de rechter.

    Het meningsverschil met ons valt niet onder de dekking van jouw rechtsbijstandverzekering. Stelt de rechter jou in het gelijk? Dan vergoeden wij achteraf de redelijke en noodzakelijke kosten die je hebt gemaakt voor deze juridische hulp. Meer informatie hierover lees je in de polisvoorwaarden van jouw rechtsbijstandverzekering.
  3. Je kunt klagen bij de Tuchtraad Verzekeraars.

    Het tuchtrecht heeft als belangrijkste doel het zorgen voor een goede kwaliteit van beroepsuitoefening. Anders dan bij het Kifid is het tuchtrecht er niet voor het oplossen van meningsverschillen. In het reglement van de Tuchtraad staat beschreven wie met welke soort klachten terecht kan bij de Tuchtraad. Je kunt als consument normaal gesproken niet rechtstreeks bij de Tuchtraad klagen over de eigen verzekeraar. Tuchtklachten moet je dan ook eerst bij het Kifid indienen. Ook de voorzitter van de Commissie van Beroep van Kifid, de Ombudsman Pensioenen en de Letselschaderaad kunnen klachten doorsturen naar de Tuchtraad.

Geschillenregeling

Misschien heb je een ander idee over de aanpak van jouw zaak. Bespreek dit gerust met je jurist. Je jurist zoekt dan samen met jou naar een oplossing. Komen jullie er samen niet uit? Dan kun je gebruik maken van de geschillenregeling. Het meningsverschil moet dan gaan over de vraag of er een juridisch redelijke kans is het gewenste resultaat te behalen. Of over hoe wij de zaak juridisch inhoudelijk verder moeten behandelen. Dit meningsverschil leggen we dan samen voor aan een onafhankelijke deskundige. Wij betalen de kosten van dit advies. Het is een bindend advies, dat wij volgen. Vraag je jurist om meer informatie of lees de polisvoorwaarden van je rechtsbijstandverzekering.

Tevreden? Ontevreden? Laat het ons weten

Wij horen graag wat je vindt van de manier waarop wij je helpen. Dat geeft ons de kans om onze dienstverlening steeds weer te verbeteren.

Meld een klacht
Geef een compliment

Wie zijn wij?

Stichting Achmea Rechtsbijstand is een onafhankelijke juridische dienstverlener met rum 750 juristen. Onze juristen hebben 1 doel voor ogen: het opkomen voor de belangen van onze klanten. Als stichting hebben we en Raad van Toezicht, die toezicht houdt op de onafhankelijkheid en kwaliteit van onze rechtshulpverlening.

Stichting Achmea Rechtsbijstand ontvangt jaarlijks ongeveer 119.000 hulpvragen.

Onze ruim 750 juristen hebben de juiste kennis en ervaring in huis.

Wij komen voor je op en helpen jou verder. Met persoonlijke, juridische en praktische oplossingen.

Twee collega's die een zaak bespreken

Voor wie werken wij?

De juristen van Stichting Achmea Rechtsbijstand geven onafhankelijk juridische hulp aan mensen met een rechtsbijstandverzekering bij Interpolis, Centraal Beheer, FBTO, Avéro Achmea of InShared. 

Interpolis. Glashelder
Centraal Beheer
FBTO
Avéro Achmea
Inshared