Evenement afgelast: waar heb ik recht op?

Het komt wel eens voor dat een evenement wordt afgelast. Het concert, festival of voorstellingen wordt dan geannuleerd of verplaatst naar een later moment. In dit artikel leest u waar u recht op heeft als een evenement wordt afgelast.

Voorbeeld

U heeft al maanden geleden tickets voor een concert van uw favoriete band gekocht. Op de dag van het concert blijkt de zanger ziek te zijn. Heel vervelend natuurlijk, zeker omdat het concert nu niet doorgaat. U wilt weten of u nu uw geld terug kunt krijgen.

Evenement op een andere datum

Als een evenement niet doorgaat, kan het soms worden verplaatst naar een andere datum. De organisatie van een festival kan dan bijvoorbeeld aanbieden dat de bezoeker met het eerder gekochte kaartje naar binnen kan. Als u op de nieuwe datum kunt en wil gaan, dan kunt u dat accepteren. U krijgt dan alsnog het concert waar u voor betaald heeft. Voor veel organisaties kan zo hun financiële verlies beperkt blijven. Als heel veel mensen hun geld terugvragen, kan dit immers zelfs betekenen dat een organisatie failliet gaat. Wilt u echter echt niet op een ander moment naar het festival? Dan heeft u recht om uw geld terug te krijgen.

Geld terug na annuleren evenement

U heeft het recht om uw geld terug te krijgen als een concert, festival of ander evenement niet doorgaat. Terugbetalen van het geld voor uw kaartje moet gebeuren binnen een redelijke termijn vanaf het moment dat duidelijk is dat het evenement niet doorgaat. Dat is bijvoorbeeld 14 dagen. De organisatie kan in geval van annulering misschien een beroep doen op overmacht. U heeft dan nog steeds het recht om uw geld terug te krijgen. U kunt dan alleen geen schadevergoeding eisen voor overige kosten, zoals een hotelovernachting die u al had geboekt.

Ook servicekosten terug na annulering?

Als een concert, festival of ander evenement niet doorgaat, moet u ook betaalde servicekosten terugkrijgen. De organisator heeft geen juridische grond om de servicekosten niet terug te betalen als het evenement niet doorgaat. Ook als dit in de algemene voorwaarden van de organisator staat, moet hij de servicekosten toch terugbetalen.

Wat als de organisatie geen geld wil teruggeven?

Dan kunt u een brief sturen naar de organisatie met het dringend verzoek dat alsnog te doen. Heeft dit geen effect? Dan kunt u de zaak eventueel aan de rechter voorleggen.