Voucher bij annuleren vakantie door corona. Waar heb ik recht op?

Door het coronavirus gaan veel vakanties niet door. Om te voorkomen dat reisorganisaties door de coronacrisis failliet gaan, krijgen reizigers vaak een tegoedbon aangeboden, in plaats van hun geld terug. Lees in dit artikel wat u mag verwachten als u een ‘corona voucher’ aangeboden krijgt.

Voorbeeld

Uw zomervakantie naar Spanje wordt vanwege het coronavirus geannuleerd. U krijgt van de reisorganisatie een tegoedbon waarmee u na de coronacrisis een nieuwe reis kunt boeken. U vraagt zich af of u deze voucher moet accepteren.

Wat is de coronavoucher?

Veel reisorganisaties die door corona reizen annuleren, geven hun klanten een tegoedbon voor een volgende vakantie. Deze tegoedbon wordt ook wel de ‘Corona voucher’ genoemd. De voucher valt onder SGR-dekking en is 1 jaar geldig. Dat betekent dat de SGR u de waarde van de voucher vergoed als de reisorganisatie tijdens de geldigheidsduur van de voucher failliet gaat. De Corona-voucher is in het leven geroepen zodat niet alle reizigers hun betaalde reissom terugvragen. Dat zou namelijk betekenen dat veel reisorganisaties tijdens deze coronacrisis failliet gaan.

Moet ik de corona voucher accepteren?

U hoeft de coronavoucher juridisch gezien niet te accepteren. Als een reisorganisatie zelf de vakantie annuleert, is het wettelijke uitgangspunt namelijk dat u uw geld terugkrijgt. Maar: een situatie zoals nu met het coronavirus hebben we nog niet eerder meegemaakt. Het is goed denkbaar dat dit wettelijke uitgangspunt toch niet, of niet in volle omvang opgaat. Daarom is het accepteren van de corona voucher in deze periode waarschijnlijk de beste optie. Veel reisorganisaties verkeren door het coronavirus in zwaar weer en een faillissement betekent dat nog veel meer reizigers gedupeerd worden. Natuurlijk zijn er situaties waardoor u niet later op reis kunt. Bijvoorbeeld als u terminaal ziek bent of later dit jaar echt niet meer op vakantie kunt, bijvoorbeeld omdat u geen verlof meer kunt opnemen. In zo’n situatie adviseren wij hierover met uw reisorganisatie in gesprek te gaan.

Voordelen van de coronavoucher

  • Als u de voucher accepteert, dan valt deze voor 1 jaar na uitgifte onder de SGR-garantie in het geval van faillissement van de reisorganisatie.
  • U houdt het recht om uw geld terug te krijgen als u later (na 6 - 12 maanden) toch besluit geen gebruik te maken van de voucher.

Nadelen van de coronavoucher

  • Beperkte geldigheid van 1 jaar om garantiedekking via SGR te hebben. Dat betekent dat u vóór de einddatum van de voucher een nieuwe reis moet boeken. Overigens hoeft u niet per se binnen het jaar te reizen. De vertrekdatum kan ook later liggen.
  • U kunt de voucher alleen inwisselen bij de reisorganisatie die de voucher heeft uitgegeven.

Waar moet ik op letten als ik een coronavoucher krijg?

De corona voucher moet een volwaardige vervanging zijn voor de geboekte reis en moet ook reserverings- en administratiekosten vergoeden. Als de nieuwe reis die u boekt goedkoper is, moet u het restbedrag van de reisorganisatie terugkrijgen. Kijk goed of de volgende punten op de voucher vermeld staan:

  • De term: ‘Corona-voucher’.
  • De naam van de hoofdboeker van de geannuleerde reis.
  • De waarde (maximaal de betaalde reissom) van de voucher is vermeld. Dat is maximaal de betaalde reissom op het moment van annuleren, inclusief betaalde reserverings- en administratiekosten.
  • De uitgiftedatum.
  • De einddatum. Die mag maximaal 1 jaar na uitgifte liggen. Doorgaans mag de datum van de reis later dan een jaar zijn. De reis moet wel binnen een jaar geboekt worden.
  • De reisorganisatie moet een eventueel restbedrag (bedrag van de voucher dat nog niet is besteed) achteraf actief en binnen een redelijke termijn uitkeren. De consument moet daar niets voor hoeven doen.
  • Dat de garantieregeling van SGR van toepassing is volgens besluit van 16 maart 2020.

Voldoet een voucher hier niet aan deze punten? Dan is het verstandig de reisorganisatie te vragen de coronavoucher aan te passen.

Ik boek een nieuwe reis met de coronavoucher en moet nu bijbetalen omdat die reis duurder is, mag dat?

Door de situatie rondom het coronavirus is het mogelijk dat reizen straks duurder wordt. De reisbranche ligt door corona immers al een tijd stil. Er mag in dit geval van de consument verwacht worden dat het verschil wordt bijbetaald. In principe sluit u een nieuwe overeenkomst en als het aanbod meer kost dan de waarde van de voucher, is de keuze aan de consument om het aanbod te accepteren en het verschil bij te betalen. Voor zover de extra kosten voor de reis gezien kunnen worden als schade, betreft het gevolgschade die wegens een terecht beroep op overmacht niet verhaald kan worden op de reisorganisatie.